-0515-442328-

donderdag 28 maart 2013

Ik zat er naast gisteren, een goed verhaal is meer dan het halve werk!

Mensen enthousiasmeren en overtuigen waardoor ze het gewenste gedrag gaan vertonen gaat je niet lukken op basis van rationele informatie. Gedrag wordt voor 95% gestuurd door emoties. Mensen willen voelen voordat ze wat gaan doen. Gisteren nog, schreef ik in ons blog dat ik vond dat een goed product of dienst niet hulp van een goed verhaal nodig zou moeten hebben. Het raakt je of niet.
Ik kom daar nu, na de workshop van Erik Mathlener toch op terug.

Erik begint zijn presentatie met een verhaal. Het verhaal krijgt ondersteuning van beelden van de presentatie. Ik kijk om me heen en zie dat alle luisteraars in volle aandacht horen wat Erik allemaal verteld. Hij neemt ons mee, hij verteld over Thailand. Hij verteld zo dat ik bijna de strandbries door mijn haren voel strelen. Ik ruik bijna de zee, ik voel helemaal mee. Met grootse gebaren, en een aanstekelijke glimlach verteld Erik. En na vijf minuten is dit verhaal afgelopen. Het leek bijna een sprookje....jammer dat het zo kort was!
Daarna legt Erik ons uit hoe het komt dat we zo werden meegenomen.
Een uurtje later is de workshop afgelopen en ik weet:

*  een verhaal kan de sfeer veranderen
*  een verhaal kan de emotie veranderen
*  een verhaal kan betrokkenheid veranderen
*  een verhaal kan gedrag veranderen

Erik vertelt wat de ingredienten zijn van een goed verhaal, hoe je dat kan vertellen en wanneer je een verhaal kan gebruiken ter ondersteuning van je goede producten en diensten.
En Erik, ik weet nu dat ik weer een hoop huiswerk erbij heb gekregen!

Wil je ons verhaal horen? Wees welkom! De Polletjes Watersportcamping Heeg
http://www.facebook.com/campingheeg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten