-0515-442328-

woensdag 5 februari 2014

de kracht van geven

Er zijn al heel wat boeken geschreven over het effect van geven. En afgelopen zondag was ik bij een bijeenkomst waarbij ook het thema geven en zijn effecten even kort werden besproken.

Wanneer ik iets aan iemand geef, dan maakt dat een verbinding. Vooral wanneer ik iets waardevols geef, met een hoop persoonlijke aandacht!
Hoe verhouden wij ons tot elkaar? Wat kan ik voor jou betekenen? Ik stel die vraag best vaak, vooral aan mensen die ik nog niet heel erg goed ken. Laatst kwam een leuke vrouw die ik nog geen half uurtje had gesproken tijdens een bijeenkomst, even praten op de camping. Ik had direct al een klik met haar en dat was wederzijds. Ze kwam langs en begon energiek te verhalen over haar nieuwe concept winkel, die ze eerdaags ging openen. Wat heb ik met een winkel, vooral als deze meer dan een uur autorijden vandaan is? Ik had dus geen enkele reden om aan te nemen dat ik wat met haar zou kunnen doen, of dat zij wat voor mij zou kunnen betekenen. Ik vroeg Marjan (want zo heet ze) naar haar droom, en mijn radartjes in mijn hoofd maakte overuren. Ik kreeg allerhande ideeen, ze moest beslist die en die leren kennen, ze kon dit en dat gaan doen, er gebeurde van alles. Het grappige is, dat ik er ook veel energie van kreeg! En, vergeet niet, een goed gevoel. Het is heerlijk om een ander wat te kunnen geven, vooral als je ziet dat je iets waardevols hebt gegeven! Marjan en ik spreken binnenkort weer af, en ik ben benieuwd hoe het met haar gaat. Natuurlijk hoop ik dat ze een vliegende start heeft gemaakt, dat het haar goed gaat! En of het mij of liever gezegt, onze camping wat gaat opleveren? Ik weet het niet, daar gaat het ook niet altijd om. Wat heerlijk dat ik zelf mag bepalen of ik mijn tijd nu wel of niet zomaar in iemand stop. Deze vrijheid van een eigen onderneming hebben is wel een heerlijke luxe.

Ik mag geven, wat, wanneer, waar en aan wie ik maar wil. En het mooie is, heel vaak zie je later wel resultaten van het geven. Wanneer je iets moois te geven hebt, maak je in ieder geval wel echt verbinding met mensen. Je hebt een indruk achter gelaten waardoor ze je niet zo snel vergeten!
Wat ga jij vandaag aan wie geven? Ik ben benieuwd, laat je wat van je horen?
De polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten