-0515-442328-

vrijdag 7 februari 2014

strategie = kanaliseren van aandacht en energie

Focus houden het valt niet mee! Want dat is wat we willen, focus voor de uitgedachte strategie. Je aandacht en energie schenken aan dat wat we belangrijk vinden. Maar hoe zit dat nu met aandacht?

Je hebt drie niveau's van aandacht;

  • naar binnen gericht
  • naar buiten gericht 
  • overige
Waneer we onze aandacht naar binnen richten, dan hebben we het over dat we onze gevoelens en gedachten, af stemmen op dat wat we gaan beslissen. Dat maakt ook dat we in tijden van crisis onze rust kunnen bewaren en we juiste beslissingen kunnen nemen. "Ik heb daar geen goed gevoel over...."
Wanneer we onze aandacht naar buiten richten dan gaan we onze gevoelens af stemmen op de andere. Zo kunnen we makkelijker contact maken en onderhouden met anderen.
En hebben we onze aandacht voor het overige dan zijn we aan het denken in systemen, dat gaat voorbij de zelf- en mensenkennis. We kijken dan naar de grotere krachten die van invloed zijn op de organisatie. Je kunt hierbij denken aan bv de impact van Social Media, de concurrentie of verantwoord ondernemen.
En wil jij als leider de aandacht en energie goed kanaliseren dan moet je op alle drie de niveau's van aadacht kunnen schakelen! Kan je dat, dan heb je een sterke, strategie waarmee het haast iet anders kan of deze is succesvol!
Ik ben benieuwd naar je reactie, hoe kanaliseer jij de aandacht en energie binnen je organisatie?
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten