-0515-442328-

donderdag 6 februari 2014

hoe krijg ik ze toch mee!

Onze camping ligt echt op een droomplek, aan de rand de bebouwde kom, direct aan het water. Onze buurman Hendrik, is boer en heeft schapen. Een hoop gemekker, vooral wanneer hij ze naar een andere plek wil krijgen. Hoe doet hij dat? Die schapen verleiden om uit hun comfortzone te komen?

Hij heeft al jaren lange ervaring met het verweiden van de schapen. En het is echt zo, als er maar een schaap over de dam loopt, dan volgen er meerdere. Hij kent zijn pappenheimers, hij weet precies welke net wat nieuwsgieriger is, net wat avontuurlijker is dan de rest en die zoekt hij als eerste op. Hendrik neemt ook helpers mee, want ook hij kan zo'n hele kudde niet in zijn eentje goed naar de nieuwe plek krijgen. Hendik loopt naar het avopntuurlijke schaap en verleidt hem met wat brokjes. Liefde gaat door de maag, ook bij schapen kennelijk. En ja hoor het schaap wil dolgraag wat extra brokjes en loopt gemakkelijk mee. Normaal is de kudde heel wat rustiger, maar hoe meer schapen mee gaan lopen, hoe meer gemekker. Ik sta te kijken en geniet! Hendrik loodst de schapen door het hek de weg op. Iets verderop staan de twee hulpen om de onwillige schapen achter de rest aan te laten lopen. De hulpen gebruiken lange stokken waarmee ze kaders geven, richting geven naar de weg die de schapen moeten gaan volgen. De ene keer spreken ze op lieve toon naar de schapen, moedigen ze ze aan. De andere keer is er een stemverheffing. Alle schapen zijn keurig op de gewesnte plek aangekomen.

En dan opeens bedenk ik me, wat een prachtige metafoor voor een organisatie die iets van koers gaat veranderen. Want hoe krijg ik ze toch mee? Hoe doe jij dat wanneer je een groep mensen in beweging wilt krijgen, welke strategie gebruik jij? Ik ben benieuwd, laat je het mij weten? Wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten