-0515-442328-

vrijdag 14 maart 2014

objectief beoordelen

Ik ben weer bij de training van Kenwerk om mijn bevoegdheid om stagiaires te mogen begeleiden te kunnen behouden. Een hele ochtend lang, en gelukkig, het is deze keer om de hoek in Sneek!

Want vanzelf is dit misschien wel de meest drukke periode voor een grassprietverhuurder als ik ben. We staan aan de vooravond van de opening van het nieuwe kampeerseizoen, en dan moet er altijd een heleboel gedaan worden in een relatief hele korte tijd. Weinig voorbereid ga ik dus naar deze training. Met een leuk klein groepje gaan we aan de slag. Paula zal ons deze ochtend meenemen in de wereld van de stagebegeleiding. Objectief beoordelen hoe doe je dat? Wat is objectief beoordelen? Kunnen wij mensen wel objectief beoordelen, zo zonder waardeoordelen die al heel wat weg filteren? Er schiet van alles weer door mijn hoofd maar gelukkig heb ik van Paula wel weer wat kaders gekregen die ik graag met je deel:

  • Objectief beoordelen is het waarnemen van gedrag en handelingen. Het is dat wat je waarneemt met je zintuigen (je hoort, ziet, ruikt enz.)

En om een voorbeeld te geven: "zij zit op haar nagels te bijten en kijkt afwezig naar buiten" (Het op de nagels bijten en een afwezige blik naar buiten kan je zien)


  • Bij een interpretatie voeg je je persoonlijke oordeel of je eigen mening toe aan dat wat je waarneemt.
Zij is zenuwachtig en kan zich niet concentreren (zenuwen en concentratie kan je niet zien, ruiken, of horen)

Ga dan met je stagiare of medewerker aan de slag met open vragen. In het beschreven voorbeeld kan je zou je kunnen beginnen met: "ik zie dat je je nagels aan het bijten bent en afwezig naar buiten aan het kijken bent, je lijkt zenuwachtig. Waardoor voel jij je zenuwachtig?

En ik denk, verhip ik moet echt wat vaker met de open vragen aan de slag gaan, en vaker benoemen wat ik zie. Want of het nu uit gemak of zgn. tijdsgebrek kom.....ik kan hierin echt nog wel wat verbeteren!
Het kan immers altijd beter, en het is goed om weer even samen met een mooie inspirator en mooie collega's samen aan de slag te gaan om zelf weer te voelen dat het beter kan.
Het is net als autorijden, iedereen denkt dat hij het geweldig kan, maar in de loop der tijd sluipen er altijd toch kleine slordigheden of eigenaardigheden in. Mooi dat we van Kenwerk weer even een training kregen!
Bedankt Paula, voor je deskundige en inspirerende training, ik heb het als een bijzonder waardevolle ochtend ervaren!

En nu, op naar nieuwe stagiaires die we dit jaar nog beter kunnen begeleiden! De kweekvijver voor onze toekomstige medewerkers!
Welke tip kan jij me geven om nog beter je medewerkers of stagiaires te kunnen begeleiden? Wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten