-0515-442328-

dinsdag 25 maart 2014

the nitty, gritty details

Heel precies weten welke sfeer je wilt neerzetten, daarmee zouden regio's maar ook individuele bedrijven flink mee kunnen scoren!
Ik heb het persbericht gelezen nav het imago onderzoek van de div. Nederlandse steden. En wat blijkt, de sfeer die er "hangt" in bepaalde steden zijn van erg groot belang! En wanneer dat voor een stad of regio geldt, waarom zou dat dan niet gelden voor een individueel bedrijf?

Echter heb ik nog net eerder gehoord van onderzoeken naar de sfeer. Maar een sfeer is wel heel belangrijk voor het imago!
Ik blijf maar denken, hoe kunnen we de sfeer beinvloeden? Of is de sfeer gelijk aan de beleving die we neer zetten?
Een sfeer wordt ook sterk bepaald door de mensen die er zijn. En laten er nu heel veel mensen in onze soort bedrijven lopen, die we niet een bepaalde attitude kunnen opleggen, zoals we dat bij onze medewerkers en ons zelf kunnen doen. We noemen deze mensen, gasten!
Onze gasten zijn dus wel degelijk een belangrijk onderdeel van de sfeer die we willen creeren. Kunnen we dan het gedrag van onze gasten beinvloeden opdat we de ultieme sfeer kunnen neerzetten? En hoe zouden we dat dan voor elkaar kunnen krijgen. We kennen onze doelgroep, we kennen hun wensen, hun behoeften. En als ze ergens een echte grote hekel aan hebben, dan is het wel dat andere gaan bepalen hoe ze zich zouden moeten gaan gedragen! Hier ligt dus een typische uitdaging.
En ik denk, hoe gedraagt onze ultieme gast zich? Dat antwoord is heel eenvoudig:
Onze ultieme gast gedraagt zich volstrekt als zichzelf! Niks gekunstelts, niks platics, geen poeha ophouden. gewoon helemaal als zichzelf!
Misschien dat een gevarenbord met de volgende tekst toch wat doet met het gedrag van onze gast:
Pas op, je nadert nu de zone waar je jezelf moet zijn!
Een sfeer kan je dus toch sturing geven, want dit gevarenbord zal vooral begrepen worden door onze doelgroep zelf, het zal ze bevallen.
Geef je gast een handvat waardoor hij in een bepaalde mood kan komt, en hij zal eerder bijdrage aan de sfeer die je je op de camping wenst!
Hoe doe jij dat, werken aan de sfeer op je bedrijf? Ik ben heel benieuwd, wees welkom!
De Polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten