-0515-442328-

donderdag 6 maart 2014

pitchen, van vak proffecional naar zichtbaar en onthouden worden!

Waarom is het zo belangrijk dat je je goed voorbereid op een goede (onverwachte) pitch? Juist, omdat het je zoveel meer kan opleveren!
Ik ging gister avond naar het ondernemerscafe waar Josee Camfferman de zaal meenam in de geheimen van de ideale pitch.

We hebben allemaal een netwerk, de ene wat groter dan de ander en we komen dagelijks nieuwe mensen tegen die we nog helemaal niet kennen. Vaak ben ik me niet eens bewust dat ik aan het pitchen ben, zoals Jose dat noemt, er zijn dus nog verbeterpunten genoeg zou ik zeggen! De beste reclame, of je nu grassprieten verhuurd  zoals ik verhuur of in financiele dientsen verkoopt, de beste reclame is voor iedereen toch om door andere aanbevolen te worden. Nu weet ik dat lang niet iedereen die ik ontmoet een kampeerder is, maar de kans is maar klein dat ik iemand tegenover me heb staan, die echt helemaal niemand kent die van kamperen houdt! Dus als ik met mijn geweldige pitch de ontvanger al niet helemaal begerig heb kunnen maken naar mijn grassprieten, dan heeft hij of zij toch zeker altijd nog wel die mensen uit het eigen netwerk die er wel van houden! De 2e keus dus, maar zeker nog steeds zeer kansrijk, mits die pitch maar geweldig is.
Maar hoe ontwikkel je nu een geweldige pitch, want niet iedereen zit natuurlijk altijd maar te wachten op mijn uber enthousiaste verhaal over die grassprieten. Wat er vooral niet in moet is je pitch volladen met allerhande loze containerbegrippen als:
Wij ontzorgen of....kwaliteit, service, betrouwbaar, onderscheidend, goede prijs/kwaliteit verhouding, op tijd.
Ja, als we die basis dingen al niet eens voor elkaar zouden kunnen hebben, dan hoeven we niet eens aan het ondernemen te gaan beginnen.
Wat zit er dan in een goede pitch?

  • ambitie
  • missie
  • praktijk voorbeeld (waaruit blijkt dat, of benoem kort een cases van een bestaande klant)
  • wat klanten zeggen over je
En ook een hele goede om vooral niet vergeten te worden, geef ze een gouden tip mee, want die blijft altijd goed "hangen".
Als aller laatste tip gaf Josee mee, praat vooral erg rustig, want rust associeren we met deskundigheid.
Met die laatste tip, kijk daar kan ik wel wat mee, want ik weet dat juist wanneer ik zenuwachtig ben, ik de neiging heb om net even weer te snel te gaan praten!
Kortom, het was weer een prachtige avond waarin veel werd geoefend met een groep heel diverse ondernemers. Het leuke was dat we juist door het oefenen niet allen beter voelde hoe we onze pitch konden verbeteren, maar ook weer heel veel nieuwe ondernemers hebben leren kennen.
Josee, bedankt voor al je energie en inspiratie!
Maar, nu je dit hebt gelezen, nu ben ik wel nieuwsgierig of jij zelf al een hele goede pitch hebt voor jezelf, ik zou die wel willen horen, voel je vrij en wees welkom! De polletjes Watersportcampig Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten