-0515-442328-

vrijdag 12 september 2014

gastvrijheid, de plek waar alles helemaal klopte

Inspiratie opdoen in het buitenland, binnen andere sectoren. Ik deed het beide en vertrok voor een gastvriendelijkheids training naar Marrakech. En zo kwam het dat ik ging dineren op de meest betoverend adres dat ik ooit bezochte.

Betoverd, want alles klopte, alles was consistent! Alle zintuigen werden geprikkeld, alle emoties gonste zo door mijn lijf dat ik met tranen in mijn ogen zat! Wat deden ze dan?
Nog voordat we ook nog maar een voet binnen hadden gezet, hadden ze ons gezien! We hadden niet gereserveerd en toch werden we al verwacht. Er stonden in mooie Marokaanse uniformen drie mannen buiten op de stoep. Wij moesten nog "even" een hele druke en chaotische straat oversteken. Zo dat gaat in Marroko, een karretje met ezel loopt nog niet in al te hoog tempo over de straat, en van links en rechts wordt hij ingehaald door brommertjes en snelle taxi's! Het krioelt van allerhande voertuigen door elkaar heen en er is geen touw aan vast te knopen. Alle geluiden van toeters, paserende hoefjes en pratende mensen geven me een heel ongewoon gevoel. Ik ken dit niet en even oversteken lijkt mij wat eng. Vooral ook omdat ik weet dat ik met mijn been (vroeger een fikse knieblesure opgelopen) niet de aller snelste ben. De mannen zwaaien en glimlachen vrolijk naar ons!
Ze knikken en lopen de straat op, wat denk je, ze regelen even het verkeer en wij kunnen heel rustig over steken! We worden naar binnen geleid en daar worden we weer opgevangen door een (alweer) heel vriendelijke medewerker die van oor tot oor lacht. Geen reservering, ik ga kijken wat ik voor u mag betekenen! Binnengekomen genieten we van de prachtige omgeving. We staan in een royale ontvangstruimte en genieten van de mozaiken, de weelderige gordijnen, de schilderijen en de vele tapijten. De gedempte geluiden, de enorm hoge platfonds en de geur van rozenblaadjes die in de fontuin op het water drijven...Dan komt ze terug, er zal die avond een filmploeg het restaurant aandoen. Of we het een probleem vinden om in beeld te komen, want dan zal ze ervoor zorgen dat we beslist niet in beeld zullen komen!
Natuurlijk had ze nog een prachtige tafel naast het zwembad. En dat terwijl alle tafels even later allemaal bezet zijn! Voelen we ons goed op deze plaats? We gaan zitten, en laten alle prikkels tot ons komen. De warme lucht, de muziekanten die zachte oosterse geluiden laten horen, de costuums het is veel, maar nog zeker niet alles! We krijgen 14 (!) voorgerechten die allemaal een sterke geurbeleving meegeven en dan heb ik het nog niet gehad over alle smaaksensaties! Rozen, safraan de fijnste ingredienten en dat alles in een enorme rust. En dan komt plots de chefkok aan onze tafel. Graag wil hij horen of we blij zijn, of alles naar wens is? Nadat ik vroeg naar het recept vertelt hij vol passie over de ingredienten, en over de bereiding. Tuurlijk wil hij met ons op de foto (helaas was die niet echt goed gelukt)
Maar we genieten!

Deze foto is ook niet al te best, maar geeft toch ook al een beetje een beeld van de weelderige omgeving. De tropische tuin is te vergelijken met de tuin van Jardin Majorelle. Alles even smaakvol aangeplant en onderhouden. De geuren van de planten, het geritsel van de blaadjes, de lieve mensen die je bedienen en de chefkok die nog even de hand komt schudden, het was allemaal betoverend! En die betovering die kwam omdat hier nu juist alles klopte en meer was dan dat ik me in mijn stoutste dromen had kunnen wensen.
En dat is wat wij ook willen met onze camping, de stoutste dromen van onze gasten overtreffen als ultiem doel! Dat kunnen we niet zomaar, natuurlijk niet. Maar zolang we elke dag maar weer ons bewust zijn van wat we willen gaan bereiken, zolang zullen we kleine stapjes nemen en ooit zullen ook wij de plek zijn waar alles helemaal klopt!

Ik heb weer genoeg inpsiratie en energie gekregen om hier op onze camping weer verder te gaan met het nemen van kleine baby-stapjes! En, hoe doe jij dat binnen je organisatie? Ga jij ook naar het buitenland en andere sectoren bekijken om tot inspiratie te komen? Waar heb jij dat onlangs nog gedaan? Ik ben heel benieuwd, laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten