-0515-442328-

dinsdag 2 september 2014

passeer nooit iemand op je bedrijf


Hoffelijkheid gaat altijd boven efficientie! Oog hebben voor al je mensen om je heen, en signaleer je een behoefte, dan voorzie je daarin, ook al gaat dat ten koste van de efficientie! Door in onze maatschappij met de focus op efficientie en rationalisatie is de echte aandacht voor je mensen (gasten, medewerkers en stakeholders) weg.

Onze grassprieten is geen productiebedrijf, we drijven onze camping met een hoog menselijke factor. Wat neem ik waar? Waar voorzie ik mogelijke problemen en hoe kan ik het beste die problemen oplossen? Hoe laat ik mijn medewerkers meer focus hebben op deze menselijke factoren? Kan je empathie en compassie bijbrengen? Allemaal vragen, maar aangezien we nog niet eens goed zijn in het laten voelen dat we de mensen om ons heen hebben gezien, laten we daar dan eens mee beginnen. Passeer nooit iemand op je bedrijf, zonder dat je hem hebt begroet met een prachtige glimlach! We weten het allemaal, maar nu moeten we het nog gaan doen! Ik krijg een opmerking dat ik dan vraag of mijn medewerkers een toneeltje gaan opvoeren, en dat is zeker niet authentiek, toch? En ik begin te vertellen, we staan toch op een soort van toneel, we staan op een podium. Iedereen kijkt naar ons, en ze hebben alle tijd om naar ons te kijken! Niemand koopt graag bij een droeftoeter, dus wat kan ik doen om jou als medewerker meer te laten glimmen en een stralende lach op je gezicht te laten zien? Hoe zorg ik ervoor dat jou ogen gaan stralen? En het antwoord is heel eenvoudig:

  • Wanneer ik een compliment geef
  • Wanneer ze met haar passie kan werken
  • Wanneer ze aan iets vrolijks denkt
Wellicht is het rijtje nog verder uit te bereiden, maar als ik mijzelf nu eens verbeter om meer focus op dit rijtje te hebben, meer hiernaar te handelen, dan zou het zomaar kunnen zijn dat ik het voor elkaar krijg dat mijn medewerkers met een nog grotere smile de mensen die ze op onze camping passeren, begroeten!

Probeer niet van de een op de andere dag grote stappen te nemen, steeds maar weer een klein baby-stapje is uiteindelijk toch een hele grote stap!
Hoe zorg jij eervoor dat je medewerkers op je bedrijf de mensen in het voorbij lopen begroeten met een prachtige glimlach? Ik ben benieuwd, want het lijstje kan langer, ook jou tip kunnen we toevoegen!
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten