Kies voor een heel speciale doelgroep, specifieke doelgroep en kies voor een thema dat en bij jezelf past en bij deze doelgroep:
Zo simpel is het om een gethematiseerde camping voor een niche-markt te worden. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we dit als sector allemaal gaan doen, we allemaal we een goed belegde boterham kunnen verdienen, en met meer plezier kunnen werken aan onze campings!
John Boersma riep het al jaren gelden tijdens onze BVG (Bedrijfs vergelijkings groep, een groep recreatie-ondernemers destijds olv John) bijeenkomsten, waarom zijn er geen campings voor homosexuelen die terug naar de natuur willen! De meeste collega's richten zich speciaal op mensen met kinderen. En laat nu net deze groep demografisch enorm afnemen in de toekomst?
Er zijn ook al een aantal campings die zich specifiek richten op de 50+, de belegen kampeerder zal ik maar zeggen. Er zijn ook een aantal campings waar ze hebben gekozen voor een niche-markt. En wat zie ik dan, bijna een file tot in september, van kampeerders die nu juist daar naartoe willen! De pop-up camping begint al goed aan te slaan en wordt ook goed bezocht. Hierin zie ik duidelijk dat de (toekomstige) kampeerder juist graag voor een heel gethematiseerde camping voor een niche-markt wil. En het is natuurlijk de (toekomstige) gast die gelijk heeft. Scherpe keuzes durven maken, vooral een camping gaan worden waar men wat van vindt! Want hoe meer de meningen uiteen lopen, hoe verder je bent voorbij de eenheidsworst!
Tuurlijk is dat eng! Wij hebben doelbewust gekozen voor de avontuurlijk paarse vakantieganger (zie smartagent), we hebben gekozen voor het thema creatieve industrie (schrijvers, beeldend kunstenaars, muziekanten, designers). En wat we eerst zagen gebeuren is dat we vooral flink in omzet achteruit gingen. Natuurlijk heb ik toen wat nachten liggen woelen. En dat is dan nog zacht uitgedrukt! Ik heb heel erg vaak aan heel veel mensen me bijna moeten verdedigen en verantwoorden. Met alle goede bedoelingen van hen hoor! Omzet naar beneden, veel kritische vragen en zelfs opmerkingen dat ik er echt naast zou zitten!
Maar nu hebben we alweer flink de omzet om kunnen buigen en zien we dat onze toeristische overnachtingen alweer voor het derde jaar flink gestegen zijn! En dan hebben we het over meer dan 10%.
Dat geeft de "burger" weer moed, en natuurlijk meer dan dat! Maar we zijn er nog niet! Net als in een huwelijk; wil je het goed houden, dan moet je er aan blijven werken, week in, week uit! Je zal nooit klaar zijn, je zal moeten blijven meebewegen met de veranderende omstandigheden. En......het kan altijd beter!
Mocht je nog vragen hebben, mocht eens langs willen komen om te kijken en te horen, bel me dan, wees welkom, de polletjes Watersportcamping heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten