-0515-442328-

maandag 21 september 2015

feedback vragen

Al maanden mag ik me naast de camping druk maken om TEDxFriesland, in het bijzonder met de sprekers! Ik mocht zitting nemen in het scouting team. Natuurlijk het leukste en meest inspirerende deel vond ik. Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover, de grote dag was aangebroken; TEDxFryslan vond plaats.

Ik heb div. (potentiele) sprekers hun verhaal mogen horen in een prachtige zaal. Vele avonden lang ging in naar Leeuwarden, om midden in de nacht weer thuis te komen. En telkens weer was het prachtig om zo'n avond mee te mogen maken. Ik heb drie van de 12 sprekers mogen begeleiden naar hun talk. Kijken hoe we samen het beste van hun verhaal naar boven zouden kunnen krijgen. Kijken hoe ik ze kon ontzorgen zodat ze vooral focus op hun eigen TED talk konden houden. En alle drie de verhalen waren geweldig, "mijn" sprekers deden het goed! Ik was en ben super trots op ze. Maar ook op de gehele organisatie want we hebben echt wat moois neergezet. Het was voor vele mensen een topdag en vele hebben genoten.
Vrijdag ochtend stuurde ik een mailtje naar "mijn" sprekers met de vraag aan hen wat ik goed deed en wat ik zeker moet blijven doen. En wat ik minder goed deed en beter zou kunnen aanpassen. Want het kan altijd beter, toch?
Dat vraag ik ook vaak aan mijn gasten over de camping. Maar dan gaat het over de camping, dat is toch wat anders. Nu vroeg ik het over mijn eigen gedrag, ging het over mijzelf. Als ondernemer heb je eigenlijk maar weinig kritische massa om je heen. Ik heb, anders dan dat medewerkers dat hebben, eigenlijk nooit een soort van "functionering gesprek". Tjonge, dit was wel lang geleden. Ik kreeg feedback, zoals ik had gevraagd, positief en negatief. En natuurlijk was het heerlijk om te lezen wat ik goed had gedaan. Ik herkende het en was blij met de complimenten. Maar de negatieve feedback, dat was echt even slikken. Het was terechte negatieve feedback, ik moet er echt mee aan de slag en dat ga ik ook doen. Maar de eerste reactie was wel: SLIK......
Het is de enige weg naar beter worden, eerlijke, ongezouten positieve en negatieve feedback krijgen. En ik weet dat ik als ondernemer altijd meer mijn best zal moeten doen om die eerlijke feedback te krijgen. Medewerkers zijn machtsafhankelijk, heel veel mensen hebben er geen zin in om de moeite te doen. Familie en vrienden willen je liever niet kwetsen of zien alles door een te roze bril.
Feedback vragen is niet altijd makkelijk om te vragen, ook niet om het te krijgen. Maar we hebben het keihard nodig om beter te worden!
Wanneer heb jij voor het laatst gevraagd naar feedback? Ik ben benieuwd of je toen ook even moest slikken! Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten