-0515-442328-

zaterdag 5 september 2015

heb je een plan, of een excuus?

Ik las van de week ergens in een interview, winnaars hebben een plan, verliezers hebben een excuus. Phoe, dat is weer zo'n oneliner waardoor ik toch weer even aan het denken wordt gezet.
Vandaag de dag moeten we steeds vaker, sneller reageren op de veranderende omstandigheden en kansen die voorbij vliegen.

Hebben we dan wel altijd de tijd om een degelijk plan te ontwikkelen? En wanneer we een degelijk plan ontwikkelen, hoe groot is de kans dat we dan volledig het plan kunnen blijven volgen met onze camping? In een van mijn onlangs geschreven blogjes had ik het over onze vakantie naar Kos. De problemen die iedereen wel van TV kent die daar zijn, zijn enorm groot, voor alle betrokkenen. Dat hadden we twee jaar geleden nog niet kunnen bedenken, dat kon toen nog niet in plannen voorkomen! Toch heb je er dan maar mee te dealen.
Het is niet zo dat ik een oproep doe om GEEN PLANNEN meer te maken, dat is zeker niet zo. Een plan maken dwingt je immers om over de toekomst en de mogelijke stappen na te denken. Door het maken van een plan heb je er een beter beeld bij en ben je in iedergeval wat beter voorbereid! Bovendien ontwikkel je langzaam maar zeker, bij elk nieuw plan dat je ontwikkeld, meer en meer je intuitief gevoel. En juist dat heb je meer dan gemiddeld nodig om ook snel te kunnen reageren op veranderende omstandigheden.
Een winnaar heeft een plan, dat geloof ik ook. Een winnaar ontwikkelt ook veel plannen. Om uiteindelijk zijn grotere doel te kunnen bereiken. Stapje voor stapje komt hij verder. Daar gaat hij twee treden verder omhoog, en dan "valt" hij weer een trede omlaag. Maar uiteindelijk stijgt hij steeds maar weer met de jaren.
Een verliezer heeft een excuus, dit jaar was het voorjaar veel kouder, het regende meer of zoals in Kos, er kwamen veel minder toeristen. Toch zagen we ook hier in Kos strandtenten die compleet vol zaten, terwijl het bij de buurman vrijwel leeg was. Hoe dat kwam? Bij de ene liep super blij en gemotiveerd personeel rond. Er hing een hele prettige sfeer en het was er goed eten en drinken. Het verschil werd gemaakt door de sfeer en de medewerkers, waarbij ik denk dat vooral het grote verschil altijd gemaakt wordt door de medewerkers. Zij zijn het die zorgen dat de hapjes en drankjes op een correcte of op een super aardige wijze worden gebracht. Zij zien de wensen en behoeften van de gast, soms al voordat de gast zelf de wens of behoefte heeft opgemerkt bij zichzelf! En uiteindelijk zijn het de medewerkers die voor een heel groot deel ook de sfeer binnen het bedrijf bepalen.

Heb je een plan of een excuus? Ik weet dat wij veel plannen maken, een visie hebben, maar ik weet ook dat ik nog (te vaak) zelf ook met excuses kom. Ja maar.......zelf zeg ik het ook af en toe, om de ander te laten doen denken dat ikzelf geen fout heb gemaakt maar dat het de omstandigheden zijn.
De omstandigheden die voor heel veel concurrenten gelijk zijn als voor jou.
Soms heb ik geen plan gemaakt, of heb ik een fout plan gemaakt. Fouten moet je mogen maken, hoe pijnlijk soms ook. Laat ik die dan op zijn minst gewoon eerlijk erkennen........Laat me dan niet meer met excuses aankomen.
Wanneer excuseerde jij je voor het laatst, en waarom? Ik ben benieuwd, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten