-0515-442328-

zondag 15 november 2015

wie heeft dan de regie?

Hoe krijgen we een sterke positionering voor Friesland? Hoe zorgen we ervoor dat we ons als provincie goed op de kaart gaan zetten? Wie voelen er allemaal pijn wanneer dat niet goed (genoeg) gebeurt?
Allemaal vragen die we ons stellen, want willen we in gezamenlijkheid het probleem gaan oplossen, dan moeten we deze vragen gaan beantwoorden.

De provincie heeft een prachtige stip aan de horizon gezet door in 2018 de Culturele Hoofdstad te mogen zijn, dat is een stap, die ik zeer waardevol vindt. Eindelijk hebben we met elkaar een idee hoe we onze provincie iets verder kunnen ontwikkelen, met een energie boost werken aan een gezammenlijk idee. Jammer dat heel veel ondernemers niet weten hoe ze kunnen aanhaken bij dit event. Zou daarbij niet wat meer een helpende hand van de provincie nodig zijn? Wat als er een maandelijkse bijeenkomst is, waarbij je samen met de provincie en de Culturele Hoofdstad, projecten probeert te organiseren? Een praktische aanvliegroute met alle partijen direct binnen handbereik?
Maar er is heel veel meer nodig om onze provincie goed op de kaart te gaan zetten. Het provinciale marketing bureau heeft al jaren te kampen met tegenslag na tegenslag doordat het niet hebben van een directeur of eentje die er maar heel even is geweest. Je kunt je voorstellen dat daardoor de organisatie jaren lang niet echt heeft gefunctioneerd zoals het had gemoeten! Ik heb bewondering hoe de medewerkers met al hun energie hebben gedaan, wat gedaan moest worden, maar met een duidelijke visie is men niet toegekomen. En de ondernemers, die hebben door de crisis al heftige tijden en worden door de waan van de dag zo opgeslokt, dat er nog maar nauwelijks tijd en energie over is om in gezamenlijkheid een visie voor de provincie te ontwikkelen. Laat staan dat ze nog energie en tijd over hebben om zich actief druk te maken over het provinciale marketing bureau!
Maar zo gaan we samen niet zo veel bereiken, wie neemt de regie? Een provinciaal marketing bureau, een culturele hoofdstad 2018, de ondernemers of de provincie zelf?
Ik denk dat de provincie zelf hierin de regie zou moeten nemen, door regelmatig met alle partijen om tafel te gaan zitten en steeds maar weer, praktisch gedreven, kleine stapjes nemend. Als er nu al wat gebeurt, is het zo versplinterd terwijl ik juist denk dat een plus een wel eens drie kan worden! En laten we samen meer durf tonen. In de marketing weten we dat 50% tot niets heeft geleid. We weten vooraf alleen niet welke 50%!
Meer lef tonen door op een eigen en nieuwe wijze marketing te bedrijven. Laatst was er al een bloggerbijeenkomst georganiseerd in een deel van Friesland. Leuk om te zien hoe dat weekend doorgemeten werd. Daar kunnen we allemaal wat van leren, laten we elkaar meer opzoeken, maar laat vooral de provincie de regie hierin nemen. En als ze dan toch bezig zijn, betrek de onderwijstak er ook nadrukkelijk bij! We hebben Stenden en de NHL, maar we hebben ook het Friesland college en de Friese Poort.
Ik weet zeker dat we in gezamenlijkheid veel meer kunnen bereiken, maar wie moet de regie nemen?
Hoe denk jij dat we Friesland beter op de kaart kunnen zetten, zodat er meer organisaties, minder pijn hebben? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten