-0515-442328-

zondag 29 november 2015

enthousiast over het nieuwe, zolang het maar hetzelfde is als het oude!

Menselijk gedrag veranderen, man dat is niet eenvoudig! Toen ik het er over had met mijn broer vertelde die, dat weet je toch, duurt negen maanden voordat men gewend is aan de nieuwe werkwijze. Ik keek wat beteuterd, maar wist dat hij gelijk had. Even had ik er te lichtvoetig over gedacht, hoppa en we maken op een geheel nieuwe wijze schoon.

We gingen met een heel nieuw schoonmaak merk werken. Het oude, waar we al vanaf 1987 mee werkte op onze camping, werd deels uit de markt genomen. Als we dan toch moeten gaan veranderen, dan maar eens kritisch kijken of deze leverancier nog wel als beste bij onze Methode V.A.M.P. (Vernieuwend, Anders, Maatschappelijk verantwoord en Persoonlijke aandacht) past. Nee dus, er was een ander merk dat dat veel beter deed. Niet zo lastig, dus we stapte over. We kregen voor een maand nieuwe producten op voorraad en alle medewerkers die ook maar ooit, af en toe iets moeten schoonmaken, kregen een training. Dus dan moest alles maar hoppa klaar zijn. Ik vroeg een weekje later hoe het Moniek beviel, nu zei ze, die soort allesreiniger die vind ik fijn, die ruikt zo lekker! En haar gezicht straalde. Ik vroeg haar naar de producten en de nieuwe werkwijze van de doekjes. Och, dat deed ze nog niet, eerst maar eens de oude spullen van de vorige leverancier opmaken.
Ik heb haar direct verteld dat ze dat toch niet moest doen. Ze kon beter nu all the way overstappen. En ja, dat zal zeker wennen zijn. Ze kleurde wat en zou het doen. En toch zag ik kort daarna dat het nog niet helemaal lukte, ze was toch weer terug gevallen in haar oude bekende patroon. Ik zal haar toch steeds opnieuw moeten verleiden en vertellen dat ze over moet gaan stappen op de nieuwe werkwijze. Ze heeft de tijd nodig, zoals ieder ander die nodig zou hebben. Ik was gewoon te ongeduldig en dacht er te lichtzinnig over. Mensen zijn nu eenmaal enthousiast over het nieuwe, zolang het maar hetzelfde is als het oude.
Wanneer heb jij tegen een veranderproces opgezien, en hoeveel tijd koste het jullie? Ik ben heel benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten