Tijdens de vakdag van de vakantiebeurs bezocht ik onder andere de workshop van Jan Peeters (Travel 360"Benelux). Lessen in HOE de Belg te verleiden. Een interessante markt omdat we en om de hoek liggen, en de Belg dezelfde taal spreekt. Niet zo vreemd dat de zaal helemaal uitpuilde van belangstellenden!
Op een snelle, enthousiaste en humoristische wijze weet Jan de bezoekers te genieten van zijn presentatie die inhoudelijk verrassender was dan dat ik me vooraf had voorgesteld. Met degelijke grafieken, waaruit diepgravend onderzoek aan vooraf heeft moeten gaan, duidt Jan de grafieken. Voor ons als grassprietverhuurder goed om te weten dat zo'n 10% van de vakantiemarkt naar campings gaat. Nog altijd een hele groep mensen dus. Maar hoe kan ik ze nu nog meer verleiden om speciaal naar onze camping te komen? We spreken wel dezelfde taal, of toch niet? Zullen we onze brochure moeten aanpassen voor deze Vlaamse markt? Even een paar taallessen Vlaams:
Op een snelle, enthousiaste en humoristische wijze weet Jan de bezoekers te genieten van zijn presentatie die inhoudelijk verrassender was dan dat ik me vooraf had voorgesteld. Met degelijke grafieken, waaruit diepgravend onderzoek aan vooraf heeft moeten gaan, duidt Jan de grafieken. Voor ons als grassprietverhuurder goed om te weten dat zo'n 10% van de vakantiemarkt naar campings gaat. Nog altijd een hele groep mensen dus. Maar hoe kan ik ze nu nog meer verleiden om speciaal naar onze camping te komen? We spreken wel dezelfde taal, of toch niet? Zullen we onze brochure moeten aanpassen voor deze Vlaamse markt? Even een paar taallessen Vlaams:
- pinpas = bankkaart
- pinnen = geld uit de muur halen
- enerverend = vervelend!
Maar met sommige "vreemde" Nederlandse woorden veranderen ben je er nog niet. Daar prikken onze zuiderburen zo doorheen, een te makkelijk marketing trucje. Onze zuiderburen hebben net wat andere wensen en behoeften. Niemand van jullie verras ik met de opmerking dat de Belg heel wat verwender is met kwalitatief goed eten. En laat nu net dat kwalitatieve ook een belangrijk item zijn voor zijn onderkomen, voor zijn hele vakantiebeleving. Graag wil de Belg op authentieke wijze de Nederlandse cultuur meemaken. Graag wil hij door een lokale ondernemer mee worden genomen naar bv lokale wijnen, een wandeling. Sportief wil hij zeker ook wel het een en ander meemaken, maar vooral niet teveel/te lang. Het mag een klein onderdeeltje zijn, net leuk genoeg. Het gaat om de juiste mix, en die is net even anders dan bij ons.
Maar wel het verschil tussen: is je arrangement wel of niet interessant. Zoals eigenlijk altijd. Dus wil ik het verschil gaan maken op de markt van de Belg, dan moet ga ik maar eerst eens even beginnen met het ontwikkelen van een arrangement voor de Belg, met de juiste mix. Heb jij je al succesvol en actief gericht op onze zuiderburen? Wat zijn jouw tips? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten