-0515-442328-

zondag 10 januari 2016

voor iedereen bestaat uiteindelijk de valkuil, opzoek naar mijn beste ik

Jullie hebben vast ook wel eens met een coaching moment gekeken naar je kernkwaliteiten en je valkuilen. Maar heb je ook wel eens gekeken naar de valkuil om vast te lopen in een ingesleten patroon? Het patroon dat altijd prima heeft gewerkt, maar nu opeens niet meer.....
Dit is even andere koek en ik moet echt nadenken over deze vraag.

In de loop van de jaren, inmiddels bijna 30 jaar , heb ik natuurlijk heel wat ingeslepen patronen. Ik wil het niet weten, want uiteraard ben ik jong van geest, nog steeds ietwat rebels en loop op sneakers rond om vooral ook de buitenwereld te laten geloven dat ik vooral nog niet oud ben. Ingesleten patronen, die moeten er natuurlijk ook bij ons zijn. Maar is dat dan zo kwalijk? Of misschien is het heel kwalijk, maar heb ik het zelf niet eens door. Ben ikzelf niet in staat om te zien wat er zal moeten veranderen? Wordt het niet de hoogste tijd dat ik eens kritisch naar mijn eigen manier van werken ga kijken met anderen? Onlangs heb ik nog tijdens een bijeenkomst op de NHTV geroepen dat ondernemers wel zo'n beetje het ergste soort is dat er bestaat. Ze zijn heel tevreden met zichzelf, geloven dat ze het erg goed doen. Dat is natuurlijk eenvoudig te verklaren, als een ondernemer al niet gaat roepen dat hij heel goed bezig is, dat hij geweldige producten en diensten heeft, wie gaat dan nog met hem zaken doen? Maar ja, heeft die ondernemer wel voldoende kritische massa om zich heen? Wanneer krijgt een ondernemer een functionering gesprek? Juist, dat krijgt hij van de markt, en dan is het vaak al te laat. De gast laat hem links liggen! En dan begrijpen we alle veranderingen plots niet meer. Ik heb dat hard staan roepen, maar doe ik het zelf wel zo goed. Door mijn jaren lange ervaringen met het ondernemen op onze grassprieten, onze camping, ben ik veel op een soort ingeroest patroon gaan doen. Omdat dat gewoon het meest efficient en slim was. Maar is dat ook nog steeds zo? Ik weet het niet, maar om er achter te komen ga ik maar eens een soort dagboekje bijhouden. Dan krijg ik in ieder geval al een wat objectiever beeld van wat ik doe, hoe ik me gedraag. Heel veel gaat natuurlijk goed, maar er zal zeker ook wel weer wat naar boven komen, dat helemaal niet goed gaat.
Misschien heb jij allang gezien wat ik niet zo goed doe, maar heb je het mij alleen nog niet verteld. Zou je het wel willen doen, want alleen met een hoop kritische massa om me heen kan ik de beste versie van mijzelf worden. En niet alleen ik, maar natuurlijk ook onze camping!
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten