-0515-442328-

woensdag 4 april 2018

er is geen succes zonder hard te werken


Wat is in mijn ogen belangrijker dan talent?

Als je echt de ambitie hebt op de top te bereiken, dan geloof ik dat er één ding belangrijker is dan talent en dat is je mindset.

Mindset is een manier van denken en alle geloofsovertuigingen die je hebt over je eigen kunnen. Om specifiek te zijn is een groei mindset belangrijk om de top te behalen. Een groei mindset is de overtuiging dat je nieuwe dingen kunt leren, openstaat voor feedback, overtuigd bent dat je tegenslag kunt overkomen en de potentie hebt om te blijven groeien als mens. Pipi Langkous zei het zo mooi; "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!"

Psycholoog Carol Dweck heeft meer onderzoek gedaan naar dit principe. Meer over hoe je jouw eigen mindset verbeterd vind je hier
Het is verslavend voor mij, alles wat ook maar enigzins te maken heeft met innovatie, gastvrijheid en duurzaamheid. Jaren lang met extra focus op deze waarden hebben ervoor gezorgd dat er kennelijk wat in mij is veranderd. Ik heb hierin mijn passie gevonden. En als ik dan wat doe, dan doe ik het liever vol overgave en voor de volle 100%. Misschien dat dat ook wel genetisch is meegegeven. Mijn oma zei al; "kind, als ik een trui voor je ga breien, dan alleen van de mooiste kwaliteit garens!" Ze vond dat al haar noeste werken alleen het beste verdiende. En gelijk had ze, denk ik!
Als ik dan toch samen met Jacob een camping run, dan liever ervoor zorgen dat dit ook de aller beste in haar soort zal worden. Niet de grootste, niet met de meeste sterren, toeters en bellen. Maar wel eentje die uniek is in haar soort! De ligging is al uniek, dan verdient deze locatie ook dat er met respect ermee wordt omgegaan. Zo tegen een natuurbeheersgebied, dat vraagt gewoon om duurzaam ondernemen. En een wat kleinere camping (5ha) leent zich enorm voor de rode doelgroep, of zoals wij ze noemen de ontwortelde Randstedeling.

En na ruim 30 jaar zie je dat er langzaam maar zeker dat de camping anders is dan de andere. Dat hebben we niet zomaar bereikt. Daarvoor hebben we hard gewerkt, met een hoop doorzettingsvermogen en de overtuiging dat het ons wel zou gaan lukken. Natuurlijk hebben we ook speciale talenten. Maar we zien ook dat het juist onze ambitie is geweest, die ons onze onontdekte talenten heeft opgewekt. We zijn benieuwd, wat denk jij: is het talent of je ambitie geweest die je heeft gebracht waar je nu bent? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


doorzettingsvermogen en groei mindset

Geen opmerkingen:

Een reactie posten