-0515-442328-

zaterdag 21 april 2018

Tijdens Het Grootste Kleinste Festival van Betekenis sprak Michiel Schwarz over het nieuwe tijdperk dat is aangebroken. Het nieuwe tijdperk van sustainisme. Dat het de hoogste tijd is dat we meer geld stoppen in geluk. In het herontdekken van de waarde van rust. Dat we niet meer lineair leven maar in een hyper connectiviteit. We leven zowel lokaal als mondiaal.

Maar hoe weet je nu eigenlijk dat er een nieuw tijdperk is aangebroken?
Een interessante vraag, want als ik mijn ouders zou vragen, dan zeggen zij ook dat ze in een ander tijd leefden dan mijn opa's en oma's. Michiel legt uit dat je weet dat er een nieuw tijdperk is wanneer deze drie zaken spelen:
  1. de oude modellen werken niet meer
  2. mensen gaan nieuwe dingen doen, hebben andere waarden
  3. mensen kijken anders naar de wereld (denken anders over voedsel, een gemeenschap enz. enz.)
Dat vraagt nogal wat van je om je hierop aan te passen. Op een dieper niveau zijn de ontwerp pricipes veranderd. En ook hier zien we drie belangrijke aspecten waar rekening mee moet worden gehouden:
  1. verbondenheid, zoek naar nieuwe verbindingen
  2. nieuwe open netwerken, locale waarden en kwaliteit vanwege de nabijheid.
  3. proportionaliteit
Wat kan ik hier nu mee als camping? Nu heel veel, want het heeft alles te maken met hoe we onze camping de toekomst in kunnen loodsen. Wij hebben de ambitie om ook over twintig jaar nog te bestaan. Dan zullen we ons moeten blijven aanpassen. Die aanpassingen, die moeten worden gemaakt met in het achterhoofd; Hoe gaan we om met deze vernieuwende ontwerp principes?
Nieuwe verbindingen, wie had er ooit gedacht dat een camping zou kunnen samenwerken met een opera zangeres of een textielfabriek? En toch is dat wat we nu bijvoorbeeld doen!
Nieuwe, open netwerken, wie deze blog de laatste jaren heeft gelezen, weet dat ik al mijn vers opgedane kennis en ervaringen deel. Omdat ik hoop dat ook jij hier wat aan zult hebben om je te kunnen verbeteren.
proportionaliteit, de grote van onze camping past me precies. Ik durf te zeggen dat ik wel 65% van onze gasten die de afgelopen 31 jaar hier zijn geweest nog zal kennen/herkennen. Zo kan ik ervoor zorgen dat onze gasten zich welkom en gewaardeerd voelen. Ik kan het nog net allemaal bijhouden met mijn hoofd, zeg maar. Het maakt ook dat ik weet wat hier speelt en ik nog makkelijk zie en ervaar waar het naartoe gaat. De maat van onze camping, ik zou niet wensen dat die veel groter zou zijn. Natuurlijk is dat voor iedereen weer anders. Iedereen heeft zijn eigen maat. Toch weet iedereen dat er bij een bepaalde maat, het een massa maat is geworden. Dit tijdstip gaat juist niet meer over groot = beter en snel = beter. Het gaat over kwaliteit en dan vooral wat is de menselijke proportie.

Ik ben benieuwd, in hoeverre houdt jij rekening met deze drie nieuwe ontwerp principes? Laat je het ons weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten