Er zijn vele opties om succes te kunnen ervaren. Een duurzame stijging in je omzet, een groeiend aantal overnachtingen of bv. een stijgende medewerkers tevredenheid. Je succes definieren heeft heel veel te maken met waar je zelf gelukkig van wordt. Ik merk dat er heel veel ondernemers zijn, die echt gelukkig worden van meer omzet. Niet vreemd in een tijdgeest waarbij de politiek en de pers het steeds maar heeft over de economie in de zin van geld.
Toch zien we ook steeds meer ondernemers die hun succes meten in bv. slavenvrij, of meer medewerkers aan het werk. En ook zij spreken dan van succes! Succes is denk ik het beste af te meten in die waarden waar jij zelf het meest gelukkig van wordt.
Voor mijzelf is dat wanneer ik zoveel mogelijk gasten echt blij heb kunnen maken. Niet een beetje maar op de schaal van 1-10 zit het dan echt tegen die 10 aan. Gister nog kwam er een vrolijk stel langs op de camping. Ze wilde de meivakantie komen boeken. Kwamen gewoon even dik een uur auto rijden om zo alvast ook weer wat extra vakantie voorpret te beleven! Kijk daar begin ik dan al van te glunderen. Helemaal toen ze vertelde dat ze hier misschien wel hun fijnste vakantie ooit hadden gehad. Dus kwamen ze na een aantal jaren nog maar weer eens naar hier. Dit zijn de verhalen waarvan ik helemaal gelukkig wordt. Dan kan ik niet anders, of ik beleef het als een succes! Natuurlijk is het fijn dat ze ook weer hier hun geld besteden. Ook onze kachel moet gewoon roken en ook het eten moeten wij ook op onze tafel kunnen zetten. Maar geld is niet onze drijfveer. Geld is niet waarmee we ons succes definiĆ«ren. Soms is het zelfs zo, dat een blije gast ons meer geld kost, dan dat het dat op gaat leveren aan geld. En ook dan hebben we, als die gast ons een 9 of 10 geeft, het over een succes. Soms gebeuren er dingen met gasten, dan vinden we dat we ze even extra moeten verwennen. Gewoon uit medemenselijkheid. Dan kan het gaan over iemand die hier een nachtje stond (25€) die een lege accu heeft en een nieuwe in Sneek moet halen. Dan brengen we die naar Sneek als het kan. Maar het kan ook gaan over mensen die we niet eens kennen. Mensen die het thuis zo zwaar hebben, dat ze er even uit moeten. Dan bieden we ze via een stichting een vakantie aan. We hebben ook wel een paar jaar de caravan van onze oudste seizoengast helemaal van binnen en buiten lopen soppen en boenen. Niet omdat ze erom vroegen, maar omdat we zagen dat ze het bijna zelf niet meer konden. Ze hadden hier al meer dan 30 jaar gestaan!
Ondernemen waarbij we ons succes afmeten aan de betekenis die we kunnen geven aan onze gasten. Dat wil niet zeggen dat we helemaal niet meer naar het geld kijken. We willen de dingen wel blijven doen met de mogelijkheid brood op de plank te blijven hebben. Soms denken gasten nauwelijks na en gooien hele tapijten of kapotte voortenten in de huisafval container. Natuurlijk zijn zij er dan van af, maar zitten wij met een hoge rekening! Natuurlijk is het lullig om dit aan te kaarten bij je gast. Want het is alles behalve leuk om ze aan te spreken op wat echt te ver gaat. Dat zijn de momenten waarop ik echt enorm kan balen. Waarom doen ze dit...? Waarom vragen ze ons niet gewoon het voor ze af te voeren en er dan voor te betalen. Wij moeten het toch ook betalen? Wat als iedereen dit doet?
Dan probeer ik het rustig uit te leggen, maar inwendig kook ik dan.
Ondernemen, het is lang niet altijd makkelijk. Het geeft heel vaak niet de vrijheid die ik voor ogen had. Maar wat is het mooi om elke dag weer opnieuw, zelf de keuzes te mogen maken, waar we naartoe gaan, wat we willen betekenen en voor wie. Wat trekt jouw aan in het ondernemen en hoe gaaf je daar betekenis aan? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Toch zien we ook steeds meer ondernemers die hun succes meten in bv. slavenvrij, of meer medewerkers aan het werk. En ook zij spreken dan van succes! Succes is denk ik het beste af te meten in die waarden waar jij zelf het meest gelukkig van wordt.
Voor mijzelf is dat wanneer ik zoveel mogelijk gasten echt blij heb kunnen maken. Niet een beetje maar op de schaal van 1-10 zit het dan echt tegen die 10 aan. Gister nog kwam er een vrolijk stel langs op de camping. Ze wilde de meivakantie komen boeken. Kwamen gewoon even dik een uur auto rijden om zo alvast ook weer wat extra vakantie voorpret te beleven! Kijk daar begin ik dan al van te glunderen. Helemaal toen ze vertelde dat ze hier misschien wel hun fijnste vakantie ooit hadden gehad. Dus kwamen ze na een aantal jaren nog maar weer eens naar hier. Dit zijn de verhalen waarvan ik helemaal gelukkig wordt. Dan kan ik niet anders, of ik beleef het als een succes! Natuurlijk is het fijn dat ze ook weer hier hun geld besteden. Ook onze kachel moet gewoon roken en ook het eten moeten wij ook op onze tafel kunnen zetten. Maar geld is niet onze drijfveer. Geld is niet waarmee we ons succes definiĆ«ren. Soms is het zelfs zo, dat een blije gast ons meer geld kost, dan dat het dat op gaat leveren aan geld. En ook dan hebben we, als die gast ons een 9 of 10 geeft, het over een succes. Soms gebeuren er dingen met gasten, dan vinden we dat we ze even extra moeten verwennen. Gewoon uit medemenselijkheid. Dan kan het gaan over iemand die hier een nachtje stond (25€) die een lege accu heeft en een nieuwe in Sneek moet halen. Dan brengen we die naar Sneek als het kan. Maar het kan ook gaan over mensen die we niet eens kennen. Mensen die het thuis zo zwaar hebben, dat ze er even uit moeten. Dan bieden we ze via een stichting een vakantie aan. We hebben ook wel een paar jaar de caravan van onze oudste seizoengast helemaal van binnen en buiten lopen soppen en boenen. Niet omdat ze erom vroegen, maar omdat we zagen dat ze het bijna zelf niet meer konden. Ze hadden hier al meer dan 30 jaar gestaan!
Ondernemen waarbij we ons succes afmeten aan de betekenis die we kunnen geven aan onze gasten. Dat wil niet zeggen dat we helemaal niet meer naar het geld kijken. We willen de dingen wel blijven doen met de mogelijkheid brood op de plank te blijven hebben. Soms denken gasten nauwelijks na en gooien hele tapijten of kapotte voortenten in de huisafval container. Natuurlijk zijn zij er dan van af, maar zitten wij met een hoge rekening! Natuurlijk is het lullig om dit aan te kaarten bij je gast. Want het is alles behalve leuk om ze aan te spreken op wat echt te ver gaat. Dat zijn de momenten waarop ik echt enorm kan balen. Waarom doen ze dit...? Waarom vragen ze ons niet gewoon het voor ze af te voeren en er dan voor te betalen. Wij moeten het toch ook betalen? Wat als iedereen dit doet?
Dan probeer ik het rustig uit te leggen, maar inwendig kook ik dan.
Ondernemen, het is lang niet altijd makkelijk. Het geeft heel vaak niet de vrijheid die ik voor ogen had. Maar wat is het mooi om elke dag weer opnieuw, zelf de keuzes te mogen maken, waar we naartoe gaan, wat we willen betekenen en voor wie. Wat trekt jouw aan in het ondernemen en hoe gaaf je daar betekenis aan? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten