-0515-442328-

vrijdag 20 april 2018

koorddansen

Gister was mocht ik met een hoop toekomst makers bij Het Grootste Kleinste festival van Betekenis. Mijn hoofd tolt nog helemaal rond van alle toffe nieuwe inzichten en verhalen! Ik kon er o.a. luisteren naar Jeroen van Erp. Jeroen had het over disrupters en de balans die je als ontwerper en vernieuwer moet zien te vinden na een succesvolle marktintroductie.

Disruptie is van alle tijden. De VOC was een grote disruptie. Plots werd er op een hele andere manier handel gedreven. Met alle zwarte kanten die we inmiddels ook goed kennen uit deze tijd!

Zou de ontwerper van Airbnb hebben nagedacht wat het zou kunnen betekenen, wanneer zijn concept enorm wordt toegepast, voor een stad als bv. Amsterdam?

Ook toekomstige disrupters, van die dwarsdenkers die een systeem totaal opnieuw gaan ontwerpen, hebben de verantwoording om in de ontwerpfase al goed na te denken over de eventuele gevolgen die hun disruptie teweeg zou kunnen brengen. Stel dat het een succes wordt dat door veel mensen wordt omarmt, welke mogelijke nadelen kleven er dan aan? Zijn die nu al, in de ontwerpfase, te tackelen?
Want ook na een marktintroductie, is het zaak om de boel weer in een goed evenwicht te brengen.
het blijft koorddansen, zei Jeroen!
Die balans, dat evenwicht, dat is wat ik ook steeds weer opnieuw erbij moet pakken. niet omdat ik het zelf zo leuk vind, maar omdat er in alles een evenwicht nodig is. Wanneer ik teveel de hort op ga, dan staat mijn "waan van de dag" werkzaamheden onder druk en krijg ik snel gedoe met Jacob. Wanneer ik teveel budget uitgeef aan experimenten en vernieuwing, dan heb ik plots geen budget meer om voldoende medewerkers in dienst te hebben om de klus hier op de camping te kunnen klaren.
Alles wat je doet, en alles wat je niet doet, daarvoor ben je wel verantwoordelijk. Daarom is het wel goed dat je je terdege af en toe achter de oren krabt, om te bedenken wat de gevolgen van je handelen is of zou kunnen zijn. En hoe kan je er dan voor zorgen dat je de boel in balans kan brengen? Deze opdracht wilde Jeroen aan alle ontwerpers, vernieuwers meegeven. Maar ik denk dat het zeker ook geldt voor alle afwachters. Want misschien hebben de afwachters wel een veel grotere, negatieve impact op onze maatschappij, dan dat de vernieuwers die hebben. Ik ben benieuwd naar je reactie, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten