-0515-442328-

maandag 27 oktober 2014

een dag op stap met Zuzanna Skalska

Zuzanna ontvangt me met een bijzondere eigenheid. Haar energie en enthousiasme is aanstekelijk. Ze neemt ons aan de hand over de Dutch Designe Week. Zuzanna zal ons gaan verklaren. Hoe gaan we samenwerken, welke rol gaan we vervullen, wat zijn de veranderingen in de tijd?

Design is een opiniemaker.
Wij zijn zoveel kwijt, we zijn zoveel verloren! We zitten in de nieuwe renaissance. Hoe kan de huidige IKEA blijven wanneer we allemaal onze stoelen, lampen en tafels gaan uitprinten? Hoe kunnen we leven met zo veel te veel mensen op de aarde? We willen niet meer de Europeaan zijn, we willen onze regionale verschilligheid duiden. Zuzanna laat ons zien dat waar dat blijkt. Een designer die de pigmenten voor de kleuring van stoffen haalt uit de lokaal gevonden kruiden. De handycraft die meesterlijk werk laat zien van hoedenmaaktster tot het beschilderen van aardewerk. Het toepassen van lokaal gevonden grondstoffen om aardewerk van te maken. Allemaal voorbeelden die we zien die de lokale waarden betekenisvoller maakt. Ook het sociale design is belangrijk, hoe gaan we om met de mensen uit onze omgeving, hoe kunnen gedetineerde en hoogopgeleide designers elkaar versterken? Zuzanna laat het ons allemaal zien! Nu had ik al het een en ander gezien, immers was ik al een paar dagen op inspiratietoer geweest. Maar of het nu kwam doordat ik sommige dingen voor een tweede keer zag en daardoor beter kon duiden, of dat het de verdiepende slag was die Zuzanna ons gaf, het kwartje viel. Design gaat al lang niet meer over een tafel, stoel of lamp. Design gaat over een sterk idee. Een manier van naar de wereld kijken, vanuit een ander perspectief! Design mag provoceren, het moet wat doen met je! Het mag je niet onverschillig laten. Samen met Zuzanna zagen we wat we verloren zijn als mensen uit west Europa. We zagen alle initiatieven die lieten zien hoe we weer de dingen kunnen gaan vinden, en waar! Natuurlijk speelde de natuur de hoofdrol. Wij zijn zo ontworteld van de natuur, van de essentie van het leven, dat we zelfs heel veel moeten moeten doen om die weer te kunnen zien!

Een hele dag met Zuzanna leerde mij vooral hoe we weer misschien de verbinding met onze omgeving, met de natuur zouden kunnen gaan maken. Hier in Friesland is het anders, heel anders, dan in Brabant. En Heeg is zelfs alweer anders dan Hindeloopen. Die diversiteit in cultuur, in natuur, die moeten we meer omarmen in plaats van het sturen op uniformiteit! Het borrelt nog steeds behoorlijk in mijn hoofd, misschien dat ik maar even een wandelingetje over onze grassprieten moet maken, mijn hoofd door laten waaien, de paddestoelen en schimmels opsnuiven.
Hoe zorg jij ervoor dat je (meer) verbinding hebt met en in je omgeving? Ik ben benieuwd, wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg
www.watersportcampingheeg.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten