-0515-442328-

dinsdag 14 oktober 2014

onverteerbare pseudo schoonheid

Wat is nu mooi? En wat is nu echt helemaal fout? Ik kijk naar een nieuw toiletgebouw en ik vind er wat van. Ik heb er een mening over. Zo is het ook in de kunst, ik zie een schilderij en ik vind er wat van! En toch moet er zoiets als de heilige graal te vinden zijn? Vanzelf dat ik die zou willen vinden voor onze camping, want die kan altijd mooier!

Mijn gevoel zegt dat ik in de wiskunde het antwoord zou moeten kunnen vinden. Immers heeft schoonheid een hoop te maken met balans, en die zou toch te berekenen moeten zijn!
Zou je de schoonheid van een atmosfeer kunnen berekenen? Zou de schoonheid van een gemoedstoestand te berekenen zijn? Semir Zeki zegt dat ook hij door de schoonheid van een wiskundige formule geraakt kan worden. "De schoonheid van een formule kan voortkomen uit de eenvoud, symmetrie, elegantie of een uiting van een onwrikbare waarheid."
Ik blijf bij de eenvoud hangen. Op onze camping is het onze uitdaging om terug naar de essentie van het kamperen te komen. Wat is kamperen, wat wordt er bedoeld wanneer we kamperen? Is in een super de luxe camper waarin een magnetron, hete lucht oven en een bad zit nog wel kamperen?
Vanzelf is het nog steeds een verplaatsbare slaap- en leefruimte, maar is hier nog sprake van kamperen? Is kamperen slechts verworden tot alle slaap en leefruimte die verplaatsbaar zijn of is kamperen meer dan dat? Voor mij is kamperen:

  • in een verplaatsbare slaap- en leefruimte
  • dicht in en met de natuur
  • met heel laagdrempelig in contact komen van andere gasten
  • ontdaan van alle overbodige extra's van thuis
Is het dan nodig dat ik in het toiletgebouw een groep voor mannen en vrouwen heb? Of wat te denken van een douche met verhoging om als ouder makkelijker je (kleine) kind te kunnen wassen? En eerlijk, we vinden het helemaal niet gek en misschien zelfs wel tof dat het er is, terwijl we het thuis niet hebben! Of dat speciale kinder thema sanitair, zo je dat ook bij sommige toiletgroepen op de scholen bij kleuters ziet? Is het alleen maar bedoeld om gemakkelijk en aansprekend voor de kinderen te zijn? Waarom hebben wij in ons toiletgebouw de deuren voorzien van een foto? hebben we kleurrijk licht opgehangen voor wat extra beleving? Is dat nu de campingschoonheid waar we blij van worden? En hoe komt het toch dat we in een vier sterrenhotel het sanitair echt heel als veel minder goed ervaren wanneer er geen kleine shampoo en zeepjes klaar liggen. En hoe meer diverse spulletjes klaar liggen, zoals slippers, badmuts, bodylotion en noem maar op, hoe beter we het sanitair en zelfs de hele kamer vinden! Nog gekker wordt het wanneer we bij de receptie wel of geen verse bloemen staan. Wanneer ze er wel staan, wordt door de gasten de hotelkamer als mooier ervaren, en die bloemen staan dan niet eens op de eigen hotelkamer....?!?
Kennelijk heeft die verse bloemen al een deel in je brein zo voorgeprogrammeerd dat je de kamer al wat luxer gaat ervaren. Zo is het ook met kunst, wanneer je meer krijgt uitgelegd over een schilderij door een kunsthistorica, dan ga je het schilderij dat je in eerste instantie wellicht niet mooi vond, toch mooier bent gaan vinden! Bij de mens is het heel iets anders, we zijn onszelf zoveel mooier gaan maken, dat we er vaak al van uit gaan dat iets dat we als mooi ervaren, vast wel nep zal zijn. Zie ik een vrouw van 50 jaar, met een enorme bos haar, dan denk ik direct: hairextensions. Zie ik prachtige nagels: acryl nagels, zie ik een mooie ronde boezem: push-up bh!
Er is wel heel veel dat erg maakbaar is geworden.

Hoe zorg ik er nu voor dat onze camping die au naturel, die pure schoonheid krijgt en weg zal blijven van die onverteerbare pseudo schoonheid van verkleed konijnen en kleurrijke kleuter sanitair?
Ga ik de heilige graal vinden van de schoonheid? ik ben benieuwd, hoe doe jij dat toch? Je organisatie zo ontwikkelen dat het de schoonste van allemaal kan gaan worden?
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten