-0515-442328-

dinsdag 28 oktober 2014

onderzoek als soort protest

Wat is de wetenschap waard wanneer ze enkel nog willen toetsen dat ze eigenlijk al weten? Wat voor onderzoeksresultaat zal dat geven? De uitslag die ze wensen! Maar wat gebeurt er wanneer we gaan onderzoeken vanuit een soort protest? Tijdens de Dutch design week zag ik al wat protest onderzoeken. Ze hebben me weer aan het denken gezet!

Het is een vraag die ik spannend vind. Ik heb genoeg onderzoeksvragen "op de plank liggen" en bedenk me waarom ik ze onderzocht wil hebben? Met welk doel heb ik die vragen? Om mij beter de toekomst tegemoet te kunnen gaan? Om mij de blunders te besparen die me anders waren overkomen? Of vanuit een soort portest? Wat zal er dan gaan gebeuren? Wat zal de toekomst mij brengen wanneer ik vanuit het perspectief van een protest een onderzoeksvraag wil beantwoorden? Het duizelt mij al dagen, mijn brein is uitgedaagd! Mijn diepste irritatie, mijn grootste angst is om saai te zijn. Om net als alle andere te zijn, me nauwelijks nog te kunnen onderscheiden. Wat zou dan de ultieme protestvraag kunnen zijn? Ik richt me op "de gekken"van deze wereld, maar al dat ik krijg zijn voornamelijk "witte" gekken. In onze branche zie ik vooral van die witte kaaskoppen. En dat ziet er toch saai uit, het ziet er niet alleen saai uit, het is ook saai! Want hoeveel spannender zou het zijn wanneer er meer mensen met een kleurtje rondliepen?

Hoe cool zou het zijn dat we op ons strandje genieten van het uitzicht over het water op de mooiste zonsondergang. Op de steiger zit een man die mooie klanken laat horen uit zijn cimbaal. Naast me hurkt een mevrouw gekleed in een prachtige kaftan, ze biedt me haar lekkerste baklava aan. Daar komt een donkere man aan met wat gesprokkelt hout. Een tovenaar met wortels uit het diepe Afrikaanse continent. Hij weet als geen ander een kampvuurtje op het strandje te toveren. Alle gasten hebben hun eigen achtergrond, nemen wat van hun eigen kennis en kunde mee naar onze camping en zorgen ervoor dat we allemaal een zeer ongewone, machtige ervaring mee naar huis nemen.

Tuurlijk zijn onze "gekke" kaaskoppen ook spannend en inspirerend. Maar het kan nog veel mooier, veel ongewoner en dus minder saai!
Mijn onderzoeksvraag is dan ook: Hoe verleid ik de niet witte kaaskop naar onze camping? Gewoon uit een soort protest! Ken jij een ietwat rebelse afstudeerstudent die mij kan helpen om antwoorden te vinden?
Wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten