-0515-442328-

zondag 12 oktober 2014

zijn wij producenten, consumenten of zijn wij producten?

In het industriele tijdperk zijn we vooral gaan produceren, vanaf de jaren "50 zijn we gaan consumeren en zijn we nu een product? Ik hoor het op TV een filosoof vertellen en ik krijg kortsluiting in mijn hoofd! ik probeer de 3 items goed tot me door te laten dringen en dan...

Ik ben het er mee eens, we zijn producten geworden. En producten lijken erg op elkaar en hebben zo hun eigen marketing strategie nodig. Want dat beetje dat we van elkaar verschillen, dan is nu net wat ons uniek maakt. Vandaar dat dat hele personal branding een isue is geworden! De ontwikkeling in leisure land (en volgens mij ook in heel veel andere branche's) loopt eigenlijk gelijk! Eerst hebben we heel veel nieuwe recreatiebedrijven ontwikkeld, daarna zijn we steeds vaker als samenleving gaan recreeren. De vanzelfsprekendheid dat er steeds maar meer en meer consumenten producten en diensten wilde afnemen, werd almaar groter en groter. Totdat....er een verzadiging was, bij de consument dan wel te verstaan! De sonsument wilde niet meer veel van hetzelfde. De consument is zelf een product geworden en moet zichzelf nu middels merken profileren. Ik zelf rij in een citroen en voel me trots wanneer er in een workshop wordt verteld dat dat over het algemeen creatieve gekken zijn, die daarin rijden. Maar eerlijk, ik had ook in een oude daf kunnen gaan rijden hoor. Zo lang de auto maar ver van het "burgelijke" staat! Mijn auto fluit wanneer ik harder rij dan 100km p/u.
Mijn auto lekt wanneer het lekker regent. En toch ben ik echt blij met mijn auto. Ik heb hem nodig om mijzelf te profileren als creatieve gek. Zo is het ook met mijn kleding, mijn kapsel, mijn eau de toilet en zelfs ook met mijn schoenen! Mijn lievelings schoenen heb ik afgelopen voorjaar gekocht in London. Ik dacht dat er dan minder mensen die ook hebben in Nederland (wat achteraf toch niet zo was, want ook hier waren ze gewoon verkrijgbaar). Unieke schoenen maakte deze schoenen nu net zo geweldig voor mij? Mijn zusje, die mee aan het winkelen was, riep spontaan: Daarin wil ik nog niet dood worden gevonden! Kijk dat was de ultieme trigger waardoor ik het juist geweldige schoenen vond (en vind). En eerlijk, wanneer ik het zo opschrijf vind ik het helemaal niet leuk dat ik dan toch kennelijk zo toch wel in elkaar zit! Mijn god, ik heb toch zeker wel een eigen mening en laat toch niet mijn keuzes afhangen van wat andere ervan vinden? Ik word volgend jaar 50, ik ben toch zeker geen puber?!?
Ik ben bang van wel, als ik eerlijk ben. Wat denk jij, ben jij een producent, een sonsument of een product? Ik ben benieuwd, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten