-0515-442328-

woensdag 22 oktober 2014

hoe voedselverspilling inspirerend werkt voor een camping

Tijdens de inspiratietoer van afgelopen maandag gingen we lunchen bij Damn food waste pop-up. En we kregen de niet mis te verstane verspilling ingewreven:

  • bijna 40% van al het voedsel dat we produceren wordt op een of andere manier verspild!
  • de gemiddelde consument gooit 50 kg goed voesel per jaar weg.
Het gaat hier over voedselverspilling. Het gaat enorm dat er veel meer is geproduceerd dan dat er wordt afgenomen....Niet best, denk ik. En mijn gedachten dwalen af naar wat ik afgelopen week deed toen ik voor dagen vertrok naar het zuiden. Ik pakte de pakken melk uit de koelkast en liet ze leeg in de gootsteen lopen, ik gooide de krop sla weg, wat tomaten en de zielige ui die al verschrompelt was. Het oude brood van gisteren (!) en het kliekje eten dat ik dacht wellicht nog op te warmen voor een keer....Ja ook ik verspil veel meer dan zou mogen! Maar hoe zit het bij mij op de camping? Ik ben grassprietverhuurder, en ik "produceer" ook veel meer. Sterker nog, de grassprieten die ik vandaag niet verhuur, kan ik immers nooit meer morgen nog verhuren! Maar om ze te kunnen verhuren heb ik wel net zo hard het gras ook daar klaargemaaid, heb ik het toiletgebouw schoner dan schoon, op de receptie zitten we klaar om onze gasten te mogen ontvangen....Wat zou ik kunnen doen, om deze potentiele kampeerplaatsen niet zo te verspillen? Hoe kan ik er minstens in het voor en naseizoen voor zorgen dat ik die grassprieten wel bezet heb? Hoe kan ik ervoor zorgen dat we deze verspilling kleiner maken? Met alle beste wil van de wereld lukt het mij nooit om de gewenste seizoensverlenging zo lang te maken, dat we van 45-50 volle nachten gaan naar 180 volle nachten. Ons veld 6, dat staat dus ongeveer 130 nachten leeg! Dat zijn er heel veel, en wat zouden we kunnen doen om die potentie dan ook echt wel goed te kunnen benutten?
Ik heb wel eens gedacht aan vee, schapen zouden onze grassprieten alleen maar nog mooier kunnen maken. Of wat te denken van het ruilen van kampeerplaatsen aan mensen die het economisch zwaar hebben, in ruil voor werken aan een moestuin waar we onze eigen groenten kweken?
Er zijn veel meer mogelijkheden om deze grassprieten van ons betekenis te geven in die 130 nachten.
Heb jij een goed idee? Ik ben benieuwd, laat je het mij weten? Wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten