-0515-442328-

zaterdag 20 december 2014

ontleden van het succesvolle carierepad

The Executive Network heeft onderzoek gedaan wat nu de essentiele onderdelen zijn van succesvolle carrierepaden en wat blijkt: er zijn drie constante factoren die bepalend zijn.

Ik heb altijd gedacht dat opleiding en intelligentie essentieel zouden zijn. Nu blijkt dat die niet onbelangrijks zijn maar dat deze drie belangrijker waren:

  1. doorzettingsvermogen, inzet en nieuwsgierigheid
  2. afkomst
  3. netwerk
Ik schrok ervan dat afkomst zo'n prominente tweede plaats in nam. Dus de wieg bepaald wel degelijk of je meer of minder succesvol zou kunnen zijn? De helft van de topmanagers en topbestuurders hebben minstens een ouder die ook op executiveniveau hebben gewerkt! Ik ben dan benieuwd of je die 'besmetting" dan hebt meegekregen omdat je je hele jeugd hebt gezien en gehoord hoe je vader of moeder dan zo functioneert. Of zou het toch meer een geval van  "genetische besmetting" zijn?
En als het dan blijkt te liggen aan de omgeving waarin je bent opgegroeid, zou het dan niet tof zijn wanneer die zeer succesvolle mensen zo af en toe eens naar basisscholen zouden gaan en zouden vertellen in de klassen aan de kinderen hoe zij leven, en wat ze doen? Zouden er dan meer kinderen uit alle lagen van de bevolking ook wat meer kunnen worden besmet? Of wat te denken van verplichte "puperruil" achtige concepten? Alles met het idee om ook andere kinderen de kans te geven om deze "besmetting" op te kunnen lopen. Ik weet zeker dat er dan meer kinderen in ieder geval geinspireerd zouden raken. Bovendien lijkt het me elke manager aan te raden om eens na te denken hoe hij aan een kleuter kan uitleggen wat hij doet. Dan ben je direct bij de essentie van je werk gekomen, altijd handig voor je beste elevatorpitch!

Ik ben benieuwd naar jou reactie, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten