-0515-442328-

vrijdag 19 december 2014

van marktonderzoeken naar dataficatie?

Hoe gaan we over vijf tot tien jaar opzoek naar onze informatie om onze organisaties waardevol te laten blijven. Om onze organisaties de concurrentieslag te kunnen leveren die nodig is? Die informatie, vinden we die dan niet langer meer in de degelijke marktonderzoeken maar louter nog in de dataficatie?


  • Als consument laten we steeds meer, vaak ongemerkt en onbewust een enorm spoor achter die onze identiteit, ons gedrag en onze voorkeuren laat lezen. Daarvoor zijn drie trends, die al die informatie almaar laat groeien, verantwoordelijk: 
  1. de groei van mobiel internet
  2. social media
  3. internet of everything
Deze drie trends leveren een enorme hoeveelheid informatie, data. De traditionele vragenlijsten die marktonderzoekers gewend waren te gebruiken zijn steeds minder nodig. Nu lijkt het "monitoren" van de gast vooral interessanter te worden. Ik denk zeker dat het een middel is, en voor hele grote organisaties zeker heel bruikbaar. Maar het observeren van je gast in "het wild", hem gewoon zelf de dingen vragen en vooral heel nieuwsgierig blijven naar hoe je de problemen voor je gast als beste kan oplossen, volgens mij helpt daarbij al die data niet heel erg of alleen. Organisaties die en wat aan data analyse doen, en blijven onderzoeken welke problemen jouw gast nu ervaart en hoe je die als beste kunt oplossen, die gaat de concurrentieslag winnen. Neem nu bv de taxiwereld die opeens een branchevreemde Uber op zijn pad treft. Uber heeft als beste het probleem van de gast die snel en prettig van A naar B wil worden gebracht, als beste opgelost, ook nog eens voor een heel aantrekkelijke prijs! Deze verbetering had je nooit kunnen ontwikkelen aan de hand van data analyses.
Al die dataficatie suggereren dat je de gast echt hebt leren kennen en doorgronden, ik zou liever een medewerker met een heel groot empatisch vermogen hebben, die de gast in het wild goed kan lezen. En dat in combinatie met een groot creatief vermogen om de problemen die hij heeft (voor)zien bij de gast, snel en creatief weet op te lossen.
Ik ben benieuwd wat jij denkt hoe we over een jaar of vijf onze markten onderzoeken? Wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten