-0515-442328-

zondag 1 mei 2016

gedeelde smart is halve smart

Ik noem haar altijd liefkozend "moedertje". Ze is 72 jaar en sinds kort heeft ze borstkanker. Tot nu toe vielen alle uitslagen steeds maar weer tegen. De meest agressieve vorm, "randen niet schoon" en ga zo maar door. Het is een heftige tijd voor haar, maar ook voor mijn vader en voor iedereen die dicht bij haar staat. Maar door alle narigheid is er toch ook weer veel dankbaarheid en leren we belangrijke lessen.

Natuurlijk ondersteunen we mama en papa daar waar kan. We bezoeken ze net wat vaker, bellen wat vaker en proberen er zoveel als kan er voor hen te zijn. Van een van mijn mensen uit mijn zakelijke contacten hoorde ik, dat ze haar schoonmoeder die ook bestralingen kreeg, een mand had gegeven. Na elke bestraling mocht ze er een kadootje uit halen. Die tip hebben we direct ook opgepakt. En ook wij hebben een mand gemaakt met daarin 23 kadootjes. Het ene wat groter dan het andere. En nu vandaag heeft ze al 18 kadootjes mogen pakken. Elke week geeft ze een verslagje via de mail met welke kadootjes ze die week heeft gepakt en wat het voor haar betekende. Een tijdschriftje over Jeroen Bosch, om haar creativiteit te prikkelen. Een body butter van Chanel, om haar huid extra te verwennen. Veel kunnen we niet voor haar doen, moet ze hier zelf echt doorheen. Maar dat beetje dat we wel kunnen doen, dat is er voor haar te zijn. Te kijken hoe we haar wat kunnen verlichten. En dat kan met kleine attenties waar ze van houdt. De aandacht, die maakt dat het toch allemaal wat makkelijker te doen is. Ze schreef: "Jongens wat een verrassingen en lievigheid al deze weken! Ik moet jullie zeggen het helpt me echt al die aandacht. Dat we dit met elkaar zo intens beleven is een bijzondere ervaring!"

Wat leer ik hier van? Hostmanship is immers heel simpel uit te leggen: Doe de dingen voor je gasten, zoals je zou willen dat je ouders zouden worden behandeld". En helaas weten we dat er elk jaar weer opnieuw, veel te veel mensen echt heel ziek zijn en worden. Ze komen ook op onze camping kamperen, of in jouw hotel. Als we nu eens net wat meer oog voor ze hebben, net wat meer aandacht zouden geven. Het doet een ziek mens heel veel goed!
Want het zien van smart, is het halve werk! Ik ben benieuwd hoe jij laatst nog een zieke gast hebt verrast en verlicht. Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten