-0515-442328-

maandag 14 november 2016

algoritme vs. onderbuikgevoel

We hebben vandaag de dag zulke intelligente computers. Ze zijn vaak heel wat slimmer dan dat wij mensen zijn. De machines winnen glansrijk met schaken, van de beste menselijke grootmeester. En ook bij de Rubik kubus zien we dat de best spelende mens (5 sec.) factor 10 langer doet over de oplossing vs. de machine (0.5 sec.). Deze super slimme computers gaan zeker ook effect hebben op onze bedrijfsvoering, maar hoe?

Angelina Jolie is wel een van de bekendste mensen die o.b.v. algoritme een heftige beslissing nam. Statistisch gezien was haar kan op borstkanker wel heel erg groot gezien haar genetische belasting. Zij heeft besloten haar beide borsten preventief te laten verwijderen!
In de hotellerie weten we dat de kamerprijzen aanzienlijk stijgen wanneer er een groot event in de directe omgeving plaats vindt. Bij vliegstoelen wordt alleen al o.b.v. belangstelling van de gasten, de prijzen verhoogd of verlaagt. Maar het gaat verder, wat te denken van je ebook. Want wie leest nu wat? Het ebook kan zien of je nog iets gaat herlezen. Welke hoofdstukken je leest en in welk tempo. Of je in slaap bent gevallen en wanneer je waar leest. Tja, wie leest nu wat? We hoeven niet meer te vragen wat de gast wil, we kunnen gewoon de data analyseren.
Vandaag de dag zijn dit soort data analyses nog behoorlijk kostbaar. Voor een gemiddeld papa en mama bedrijf is het alleen nog niet te doen, maar er zijn meer partijen op de markt. Ik verwacht dan ook dat de "grote jongens" hier vandaag of morgen snel grote stappen mee zullen gaan maken. De kleine papa en mama campings zoals wij, waar tot 15 medewerkers zijn, kunnen vooral zelf heel goed kijken en luisteren. Daar heeft iedere medewerker een grote betrokkenheid en zicht op de gast. Maar alles wat daar tussen zit, die zullen het de komende jaren vooral moeilijk krijgen verwacht ik. Want wil je je organisatie aanpassen aan de wensen en behoeften van je (kamperende) gast, dan zul je vooral snel de veranderende wensen en behoeften kunnen signaleren. Dan zul je steeds maar weer, kleine test moeten ontwikkelen om te kijken en te luisteren. En of je nu een groot bedrijf bent en de data kan gaan analyseren, of een heel kleine organisatie die nog dicht op de huid zit van de gast. Beide gaan het denk ik wel redden. Zolang er maar een grote nieuwsgierigheid is naar die gast en zijn gedrag, wensen en behoeften. Want zonder nieuwsgierigheid, wordt er niet veel onderzocht.
Wat ben jij op het moment aan het onderzoeken? Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten