-0515-442328-

maandag 28 november 2016

wat zijn de aanmaakblokjes voor mijn ideeen?

Sommige organisaties hebben een te kort aan ideeen. Dat hebben wij niet, we hebben eerder een overschot aan ideeen. Maar dat we nu alle ideeen de ruimte geven, dat kan ik niet zeggen. Nadat er een idee is, moet je de volgende stap gaan maken, en dan weer een stap en weer. Bij elke stap kan er weer een roadblock op je pad liggen. Je weet dat je moet blijven lopen, stilstand is immers achteruitgang. Maar hoe....

Eerst ga ik altijd kijken wat de wezenlijke kern is van mijn idee. Dat betekent dat je steeds maar blijft weg strepen, prioriteiten stellen, totdat je het hebt! Waarom is die kern zo belangrijk? Omdat je dan de vertaling naar je eigen organisatie kan maken. Hoe vertaal je het idee naar je eigen camping? En omdat je maar een heel korte tijd hebt om de aandacht van je toehoorders te kunnen vasthouden.
Doordat ik de kern heb gezocht, ben ik of razend enthousiast geworden, of ik ben zelf al afgehaakt. Ik hoef niet uit te leggen wat er gebeurt met ideeen waarbij ik zelf al ben afgehaakt. Dus ik ben enthousiast, maar waarom ben IK enthousiast? Dan ga ik daar naar kijken en zo ontwikkeld zich een verhaal. Mijn verhaal over dit thema! Ik vertel het authentiek en gepassioneerd, ik vertel het in geuren en kleuren. En zo ga ik de hort op, want vrijwel altijd heb ik andere mensen, andere partijen nodig, om het idee te kunnen laten ontwikkelen. Ik ben als een aanmaakblokje. Daardoor gaat het fikkie branden. Maar ik ben veel minder goed in het fikkie brandend houden. Dat weet ik, en daarvoor zoek ik meestal de mensen om me heen die daar weer goed in zijn.
Ga eens kijken wie er binnen jou team als het aanmaakblokje kan zijn, en wie het fikkie brandend mogen houden? Wedden dat je zo samen een heerlijk warm vuurtje kan maken met elkaar!

Mocht je nu zelf geen aanmaakblokjes binnen je team hebben, bel of mail me gerust, ik kom met alle plezier jullie team ideeen aanreiken, die eigenlijk al onder de oppervlakte hingen. Ideeen waar je de volgende stappen mee wilt maken. Ik kijk uit naar je reactie, wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten