-0515-442328-

donderdag 3 november 2016

concepts to watch

Voor mij is de Dutch Design Week het meest belangrijke event van het jaar. We richten ons op de gasten die als eerste, nieuwe dingen willen ervaren. Dan zullen we ook steeds opzoek moeten gaan hoe wij aankomende, belangrijke trends met ons eigen DNA moeten zien te verweven.
En als er ergens een plek is waar je veel aankomende trends kan zien, dan is het wel op de Dutch Design Week!

Dus heb ik ook dit jaar daar weer een paar dagen doorgebracht. Ik heb heel wat gezien, gehoord, geproefd en gevoeld. Jammer dat ik al die zintuigelijke ervaringen niet in mijn blogje mee kan geven, anders had ik dat zeker wel gedaan! En nu zit ik thuis alle foldertjes en visitekaartjes te ordenen. Ik orden ze eerst op; wat zie ik hier? Waar gaat dit over. Dan vallen me al een aantal trends op. Trends die ik voorgaande jaren ook al voorzichtig zag aankomen. Het ambacht, de maakindustrie, de imperfectie. De robotisering, alles wat je met techniek kan oplossen binnen je bedrijfsprocessen, zou je direct kunnen doen, uit kosten overweging! Immers, een robot heeft nooit een rot humeur, is constant en wordt niet moe! En misschien nog wel belangrijker, maakt veel minder fouten!
Als je al deze voordelen zo opnoemt, dan ben je toch bijna gek dat je die processen nog door mensen laat doen?
Maar ik zei al, naast de ene trend, zie je ook altijd weer een soort tegentrend aankomen! In dit geval, het ambacht! Nog even en de imperfectie is een luxe geworden! Het maakt je product of dienst uniek!
Het geeft meer betekenis aan het product, de maker en zijn verhaal zijn minstens zo waardevol, als het eindproduct zelf!
Ik heb heel veel potjes, flessen en lampen gezien. Net als tassen, jassen en kasten. Allemaal met een sterk verhaal, een sterk concept en met de trotse ontwikkelaar die ernaast stond om het verhaal erachter te kunnen vertellen. Het zijn telkens producten geworden die je kunnen raken, of niet. Je houdt ervan, of niet. Eigenlijk is het als een zelfrijdende auto, of de auto met chauffeur. Ik vind het altijd wel leuk om in een andere stad een taxi te pakken. De meestal lokale chauffeur kan je nog heel veel extra informatie geven over de nieuwe omgeving en het leven daar. Maar ja, niet iedereen houdt ervan om altijd maar weer te praten. Daarvoor zouden de zelfrijdende auto's weer een uitkomst zijn!

Nu ga ik maar weer alle kaartjes en folders op een andere wijze ordenen. Dit keer op wat ik voor onze kamperende gast het beste vind. Wat is voor onze camping het meest passend? Zal het de jas zijn die alle stralingen buiten zal houden worden. Of toch meer die leuke lamp en tafel, geinspireerd op de basaltkeien van de dijk? Of was het toch meer de vernieuwende kijk op ..... Ik zal het je t.z.t. laten weten! En heb je nog vragen, laat het me dan weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten