-0515-442328-

woensdag 2 november 2016

Willem Vermeend spiegelt ons onze cultuur: "het kon minder"

Willem neemt ons al snel mee naar lijstjes. Hij noemt ze op en ik ben in schok. Hoe kan het zo zijn? Het zal toch niet waar zijn? En eerlijk, ik heb er de halve nacht nog van wakker gelegen. Want ook ik ben een onderdeel van onze maatschappij. Ik doe er vast dus ook aan mee! Dit is niet wat ik mijn kinderen graag meegeef! Eerlijk gezegd, ik schaam me ervoor!

Het eerste lijstje verontruste me nog niet zo. Het was eigenlijk best wel prettig. Het nare komt pas daarna....
Ik zal beginnen met het eerste lijstje:

  • We zijn het 2e rijkste land van Europa
  • We staan op de 4e plaats in de wereld qua innovatie
  • En we staan op de 5e plaats van innovatie-kracht
  • We staan op de 2e plaats van pensioenland
En wat gezondheidzorg betreft staan we altijd in de beste top 3 van de wereld!

Het is toch echt geweldig he! Dat had je toch niet gedacht. Wat een enorme prestatie, en dat voor zo'n klein landje als Nederland. En Willem noemde het niet, maar ook op sportgebied doen we het natuurlijk buitengewoon goed. We hebben heel wat topsporters, neem nu alleen onze eigen Friese helden als Epke Zonderland of Sven Kramer. Ik begon al helemaal te glimmen. Maar toen kwam het. Ik heb het er wel al vaker over gehad in mijn blogjes: Er zijn droeftoeters! Maar nu blijkt (OMG) dat we collectief, somberaars zijn. Het zit in ons DNA zal ik maar zeggen. Willem heeft het CBS opgebeld of het echt zo is. En als je een vraag hebt, zo adviseerde hij, dan bel je het CBS op, die weten alles! Het CBS had het antwoordt: We zijn het meest chachrijnige land ter wereld!
En dat met alles wat we hebben en kunnen. Het klinkt zo erg als een verwent kind dat chagrijnig door de speelwinkel loopt, in het kielzog van papa en mama. Papa en mama zijn opzoek naar een nieuw leuk kado voor dat kind. Maar het kind heeft alles al, of het is nog niet goed genoeg! Wat een hoop ontevredenheid, ik weet niet wat ik hier mee aan moet. Kan iemand mij uitleggen wat al dat chagrijn voor goeds brengt? Wees welkom de polletjes, Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten