-0515-442328-

maandag 23 januari 2017

eigenlijk is de dialoog zelf belangrijker, dan de uitkomst

"Wat heeft je het bloggen gebracht Karin?", vraagt ze mij. Ze is een jonge collega van me. Ze heeft een aantal blogjes van me gelezen en vraagt zich af of het commercieel interessant is om ook te gaan bloggen. Een goeie vraag, maar het antwoord erop is nog niet zo eenvoudig.

Het bloggen heeft me heel wat gebracht. Maar lang niet alles wat het heeft gebracht is even commercieel handig zal ik maar zeggen. Voor mij is het bloggen dan ook begonnen, niet omdat ik er een zakelijk groot gewin in had en heb. Ik schreef al voor mijzelf en onze interne organisatie al verslagjes. Verslagjes van de vak boeken die ik lees, van de workshops en masterclasses. Ik schreef een verslagje na een mooie ontmoeting. Het is voor mij een manier om mijn opgedane kennis te kunnen ordenen en op te slaan. En waarom dan niet die verslagjes in de vorm van een blog naar buiten brengen. Zo is het gekomen. Dat die blogjes vervolgens worden gelezen door heel veel meer mensen is natuurlijk strelend. Dat ik door die blogjes wordt gevraagd om zelf een verhaal te mogen geven tijdens verschillende congressen, workshops en dergelijke, dat is natuurlijk ook leuk en mooi meegenomen. Maar de grootste winst zakelijk misschien wel is dat er een dialoog kan ontstaan. Die dialoog helpt ons bij de camping, maar zeker ook bij het verbinden van onze camping aan een thema. Het helpt ons bij onze positionering.

Maar is bloggen dan voor iedereen een ding dat hij zou moeten gaan doen? Is het voor iedereen interessant?

Ik denk dat bloggen bij je moet passen. je moet er maar zin in hebben om elke week of maand weer wat uit je pen te moeten persen. Je moet wel echt zelf schrijven. Want de lezer is zeker niet gek, schrijf je wat "over" of laat je de blogjes schrijven, dan is je eigen DNA meestal ver te zoeken en werkt een blogje omgekeerd. Dat is het een commercieel ding geworden, en daar prikt de lezer zo doorheen! En je moet beseffen dat er toch ook veel tijd in gaat zitten. En in diezelfde tijd heb je wellicht op een andere wijze heel wat meer commercieel voordeel kunnen behalen! Misschien is schrijven niet zo je ding, en kan je je beter toeleggen op bv fotografie omdat je daar zelf meer plezier aan beleefd en je er beter in bent. Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter. En dat geldt ook voor het produceren van content voor je gasten. Want pas dan ben je goed in staat om je positionering goed te kunnen duiden en wellicht kan je dan ook een dialoog uitlokken. We weten allemaal dat met elkaar in gesprek zijn, een mooi verbindend middel is! Het is de lijm tussen aanbod en vraag!
Ik ben benieuwd, misschien heb jij nog een vraag? Kom maar op, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten