-0515-442328-

dinsdag 3 januari 2017

"Zeg maar je tegen mij, ik heb een hekel aan U"

Iedere doelgroep heeft zo zijn eigen taal. Wanneer je maar U tegen mij blijft zeggen, voel ik me oud. Niet alleen dat, ik vind het ook een afstand die ik onprettig vind. Je mag Je tegen me zeggen, graag zelfs! Maar ik zou het niet prettig vinden wanneer je steeds maar weer: "he, gast" tegen me zou zeggen. Terwijl andere mensen zich juist wel prettig voelen bij u, of gast.

Tuurlijk hangt de keuze van het taalgebruik ook af van je organisatie. Ik kan me zo voorstellen dat er in Hotel Des Indes in Den Haag, in toch alleen maar heel formeel taalgebruik wordt gesproken met de gast. Op een camping ligt dat natuurlijk weer anders. Zeker op een camping zoals wij die hebben. Onze kamperende gasten worden ook graag met je en jij aangesproken. Ze vinden het prettig om easy going te leven en daar hoort nu eenmaal ook een laagdrempelig taalgebruik bij.
De woorden die je kiest, incl. de lichaamstaal.
Ook de gasten uit het buitenland worden graag aangesproken in hun moeders taal. Tuurlijk spreekt vrijwel iedereen Engels, toch is het fijner om de gasten uit Frankrijk, ook in het Frans aan te kunnen spreken. Zelfs de Friezen worden graag in het Fries te woord gestaan!
Kijk en luister goed naar je doelgroepen en leer hun taal verstaan en spreken. Al is het alleen maar het eerste zinnetje waarin je de gast welkom heet. De taal is een cultuur drager. De taal die je spreekt, draagt erg bij aan de sfeer. Maakt of iemand zich aangetrokken voelt tot je camping of niet. Maakt of hij zich op zijn gemak voelt, of hij zich kan ontspannen of dat hij zich gaat opwinden. Kijk en luister vooral naar je gast, en je weet in welke taal je met je gast kan spreken.
Ik ben benieuwd, ga jij nu tutoyeren? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

1 opmerking:

  1. Heel herkenbaar! Ik heb afgelopen voorjaar al mijn communicatie aangepast van 'u' naar 'je', ik merkte dat 'u' afstand geeft, dat ik klungelig en krampachtig werd (want ik zeg meestal uit mezelf toch je, moet ik me steeds gaan verbeteren). Ik heb ervoor gekozen om te tutoyeren, omdat de meeste van mijn klanten dat willen, maar vooral omdat ik dat zelf wil. En ik er heb er niets dan positieve reactie op gehad!

    BeantwoordenVerwijderen