-0515-442328-

dinsdag 12 juni 2018

goed voorbeeld doet volgen

Soms lees ik van die boeken en dan denk ik: Ik weet het wel. Maar toch helpen ze me om weer even onze camping (lees; mijn focus) op scherp te zetten. Graag deel ik je dan ook mijn boek tip. Natuurlijk weet jij het ook al, en toch, ik denk dat het jou ook weer zal helpen.

Klantgericht leiderschap van Sydney Brouwer is het boek. Juist dit boek heeft een aantal principes (en tips) voor het ontwikkelen van een klantgerichte cultuur. Graag deel ik deze principes in mijn blogje.
  1. Het begint met een visie op klantgericht ondernemen en het belang van de klant.
  2. Zorg voor klantgericht leiderschap; Goed voorbeeld doet volgen
  3. Werk voortdurend aan een klantgerichte cultuur (DNA)
  4. Neem medewerkers met het juiste DNA aan, zij zijn de sleutel tot het succes.
  5. Ontwikkel samen met de klant proposities met toegevoegde waarde
  6. Blijf de klantreis en klantbeleving voortdurend verbeteren
  7. Gebruik (je) big data (maar zeker ook je boerenverstand)
  8. Evalueer dagelijks met medewerkers de feedback van klanten.
Volgens de schrijfster gaan de eerste drie principes over de leider zelf, de andere vijf gaan over de organisatie. Het is belangrijk om een klantgerichte cultuur te ontwikkelen. Want de komende jaren zal het gevecht om de beste klantbeleving niet worden uitgevochten in de klantreis, maar in de cultuur van het bedrijf. Klantgerichtheid ontsnapt nog wel eens aan de aandacht, maar is van cruciaal belang. Juist daarom is het zo nodig dat ik daarover ook blijf lezen en gefocust blijf. We hebben niet voor niets onze kernwaarde, waarbij de P van Persoonlijke aandacht met een hoofdletter wordt geschreven!
Ik ben benieuwd, hoe doe jij dat binnen je organisatie? Hoe zorg je ervoor dat er binnen jouw organisatie een cultuur heerst van klantgerichtheid? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten