-0515-442328-

donderdag 4 oktober 2012

Beperk jezelf niet door er voor iedereen te willen zijn!H

Het is zoveel makkelijker voor jezelf om een specifieke doelgroep te kiezen. Pas als jij kiest dan geef je je gasten een handvat om voor jou te kiezen! Je kan dat focus aanbrengen, en een focus brengt je bij je doel. De gast van vandaag wil meer dan alleen maar wat grassprietjes huren. Dat kan hij overal wel, hij wil meer. Gisteren zat ik bij het ondernemerscongres in Groningen en ook daar werd er weer flink op gehamerd dat je een keuze moet maken. Dat is natuurlijk eerst even eng. Je zegt dan eigenlijk ook tegen een aantal mensen; Ik ben er niet (goed) meer voor jou. En toen wij de keuze maakte om expliciet voor een bepaalde groep vakantie gangers te kiezen zagen we dan ook dat het eerst rustiger werd. O help, dat is eng! En niet alleen eng maar ook genoeg reden om je zorgen te gaan maken, of nog meer zorgen! De omzet liep terug en we verloren gasten die al jaren hier kwamen. De prijs hadden we niet veranderd, de producten en promotie werd steeds meer op deze doelgroep aangepast en langzaam maar zeker worden we meer en meer herkend. Een mooi compliment kreeg ik van een toevallige passant die slechts een kort weekendje langs kwam. Ze zei; het viel ons zo op dat de gasten hier een stuk slanker zijn en actiever met hun kinderen bezig zijn! kijk dan wordt door de markt ook al herkent dat onze gasten van groot belang zijn voor de beleving die we neer willen zetten. Ik zeg altijd maar zo, Corry Konings wil ook niet graag staan naast Jaap van Zweden. Beide zouden het echt niet zo erg naar hun zin hebben. Zo is dat ook met onze gasten. Bij ons komen de Jaap van Zwedens en Sofie Hilbrands. Afgelopen voorjaar, het was tijdens het prachtige Pinkster weekend, kwam een filmmaker hier een weekendje kamperen. Het grappige was dat hij hier tijdens het afwassen een collega tegen kwam waarmee hij onlangs nog een project mee had gedaan. Toevallig? Nee, daar hebben we hard aan gewerkt en dat doen we nog steeds. Het is een proces dat altijd maar door zal gaan, net als alle producten en diensten aanpassen op deze doelgroep. het is doodeng kiezen. En ik kan je vertellen, het kost veel bloed, zweet en tranen. Tuurlijk heb ik ook van die afschuwelijke twijfel momenten door gemaakt. Maar focus niet alleen op het resultaat, kijk naar het proces en bepaal waar je bent binnen het proces. Het is logisch dat de dingen hun tijd nodig hebben. En als ik nu ergens echt slecht in ben, het is maar dat je het weet, dan is het geduld opbrengen. Trouwens, bij de meeste ondernemers zie ik dat ze daarin echt slecht zijn. Geduld is een schone zaak, wie zei dat toch vroeger tegen me? Lieve mensen, wil je ook ervaren hoe de sfeer juist door onze doelgroep is bepaald? Wees welkom! De Polletjes, Watersportcamping Heeg http://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten