-0515-442328-

dinsdag 4 juni 2013

wat zijn de redenen om ergens te willen werken?

Heb jij je wel eens afgevraagd waarom een medewerker of stagiaire voor jouw bedrijf kiest? Heb je je wel eens afgevraagd of je het werk aantrekkelijker kan maken? Allemaal vragen die door mijn hoofd schoten nadat ik de "Save the date" op de NHTV had bezocht.

Ik heb er een paar dagen over kunnen denken, met een aantal collega ondernemers over zitten sparren en dan kom ik tot de volgende redenen:

  1. internationale cariere mogelijkheden
  2. doorgroeimogelijkheden
  3. aansprekende producten en diensten
  4. het imago van de werkgever
  5. woon- werk afstand
  6. maatschappelijke betrokkenheid    
Maar gek is dat de bedrijfscultuur niet werd genoemd in dit rijtje, net als het salaris dat tegenwoordig ook nauwelijks nog een rol speelt. Mensen zijn meer gericht op het bovenstaande rijtje. Het salaris gaat een veel minder grote rol spelen op het moment dat er een overschot op de arbeidsmarkt speelt zoals nu in deze economisch mindere tijd. Het effect van vraag en aanbod zal ik maar zeggen.
Maar dan blijft het nog wonderlijk dat de bedrijfscultuur niet in basis een reden is om voor bepaald werk te kiezen is. it is wel overigens de grootste reden om de biezen te gaan pakken. Daar waar de match echt niet lekker is vanwege de bedijfscultuur, is de kans vrijwel 100% om te gaan vertrekken.

Zo zie je maar weer dat het vak psychologie heel wat moeilikheden heeft om te onderzoeken. Geven mensen wel het echte antwoord, weten ze zelf het echte antwoord eigenlijk wel te benoemen, of is dat het geheim van het brein?
Ik ben benieuwd of jij dit rijtje herkent of misschien ben je het wel compleet oneens met me, ik hoor graag van je!
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten