-0515-442328-

woensdag 29 juli 2015

hoe meer je tegelijk wilt zeggen, hoe vager je bent!

In mijn enthousiasme tetter ik er vaak op los. We hebben zoveel verhalen te vertellen, we hebben in de loop der jaren zoveel meegemaakt, dat ik in mijn enthousiasme de verleiding moeilijk kan weerstaan om zeer gedoceerd ons verhaal te houden.

En dat is natuurlijk niet zo slim, want een van de informatie overdracht wetten is dat hoe minder je zegt, hoe beter je boodschap over komt. Om een glashelder verhaal te vertellen, moet ik zelf eerst goed voor ogen hebben aan wie ik wat wil gaan vertellen! Daarom moet je eerst opzoek gaan naar een verhelderend verhaal. Nu hebben we met al onze innovaties vaak te maken met het schrijven van persberichten. Het zijn mooie trainingen voor ons om het nieuwe verhaal zo goed te schaven opdat ze helder over komen.
Ik moet je bekennen dat we nog nooit, werkelijk nog nooit! Een persbericht in een keer goed geschreven hebben. We schrijven, bekijken het nogmaals, en schaven en herschrijven weer, en nog eens en nog eens. Pas na een aantal keren schrijven hebben we de goede tekst te pakken. Die tekst kunnen we dan ook weer gebruiken (soms met kleine aanpassinkjes) voor onze website.
Maar soms komt het ook nog wel eens voor dat we een paar weken later dan toch nog zien dat de tekst net nog wat sterker kan.
Zo hebben we een paar jaar gedaan over de aller eerste tekst in de brochure van onze camping:
Wij hebben heel veel niet, bij ons vindt u geen draadloos internet, restaurants, snackbars en geen supermarkt. Dit kunt u allemaal vinden in het centrum van Heeg, op 5 minuten lopen van onze camping. Bij ons vindt u ook geen verkleed konijn of karaoke, geen slagboom en geen geasfalteerde wegen....Juist dit maakt het zo heerlijk op onze camping.
Bij de volgende versie brochures zal de U worden vervangen door JE. We richten ons immers op de "avontuurlijk paarse vakantieganger", met een sterke hang naar de RODE wereld. (Zie Samr)
Deze is extravert en op zichzelf gericht. Platgezegd, de "creatieve gek".
Schaven aan teksten, herschrijven, het blijft een proces dat altijd maar door moet blijven gaan. Want het kan bijna altijd beter!
Kortom, breng focus aan in je boodschap, en schrijf dan de beste tekst, misschien in 5 keer, of in tien keer.....zolang je maar vooral heel sterke teksten gebruikt die recht doen aan je concept!
Hoe vaak heb jij focus in je teksten aangebracht en hoe vaak heb jij ze herschreven?
Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten