-0515-442328-

donderdag 16 juli 2015

we willen het kunnen voelen!

Ze zijn nu keihard het festival terrein van Welcome To The Village in Leeuwarden aan het opbouwen en ik heb daar een afspraak met iemand. Heerlijk alvast mijn ogen de kost geven. De buurtjes van mijn afspraak hebben een soort iglo staan, totaal bekleed met vilt. Ik raak in gesprek met een van de initiatief nemers, een beeldend kunstenaar.

Ze vertelt mij dat dit gaat over de bijen, het gaat niet goed met de bijen. De weilanden hebben een monocultuur aan gewas staan. En al stuurt de landeigenaar met chemische interventies niet op dit landje aan op een monocultuur, dan is het wel een weiland verderop waar wel met een hoop kunst en vliegwerk precies en alleen die soorten grassprieten te vinden zijn op dat weiland, en niets anders!
Ik heb het tegenover onze camping een aantal jaren zien gebeuren. Een grasland van meer dan 40 jaar werd diep omgeploegd en er werd met een chemische interventie gespoten, eerst alles dood en pas na een tijdje alleen die graszaden strooien opdat er een grote zelfde soort staat. Regelmatig wordt het gras "geinjecteerd" met drek uit de gierput, want ja, je moet er toch ergens mee heen! Goed voor weer een dag lang stank. Ik heb het gezien, de boterbloemen, de zuring en de vergeet-me-nietjes, ik zie ze er niet meer. En nu hoor ik deze beelden kunstenaar vertellen dat de vilten voor haar staan voor de bijenstand, voor de bio diversiteit in de weilanden. Ik begrijp het nog niet, en ze vertelt;
"VOEL MAAR, JE VOELT HET AAN DE WOL!" Het is sterker, elastischer, heeft wat meer krul erin, ja ik voel het. Ik probeer nog te opperen, is het niet gewoon een ander ras?
Ik wist dat je het kan proeven aan het vlees, daarvoor hoef je geen hogere wiskunde te hebben gehad. Maar nu blijkt dat ik het ook kan voelen.
Ik begin te denken, mijn kapper kan ook aan mijn haar zien hoe ik het maak. Laatst is er nog een pluk haar van mij afgeknipt voor wetenschappelijk onderzoek naar eetpatronen. Niet zo vreemd dat ik dan ook aan de vacht van een schaap zou kunnen voelen hoe die het heeft gehad.

Echt, door het te voelen, daardoor komt de boodschap bij mij wel hard binnen. Misschien nog wel harder dan door te proeven. Proeven heeft voor mij toch nog een relatie met luxe. Ik heb het verschil mogen voelen en de noodzaak van bio diversiteit is me nog duidelijker! Wij bemesten onze grasmat niet, maar misschien kunnen we hier en daar toch nog wel wat meer doen voor de bijenstand en de biodiversiteit. Stof tot nadenken. Misschien heb jij een tip voor ons?
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten