-0515-442328-

zaterdag 24 juni 2017

we zijn nooit klaar!

Als grassprietverhuurder heb je, net als alle andere ondernemers, nooit alles af! Een hele geruststelling dat je altijd nog werk heb, stel je voor dat je eind van de ochtend al helemaal klaar zou zijn met je werk, wat een probleem!

Het enige waar wij ons druk over hoeven te maken is: Wat gaan we als eerste aanpakken?
Lekker simpel en overzichtelijk. Toch hebben we daar intern nog wel eens mot over. Ik vind dat bv werken aan het project voor de Culturele Hoofdstad prioriteit een zou moeten zijn, terwijl Jacob liever heeft dat ik eerst eens een keer ga kijken naar het opvragen van allerhande prijsopgaves voor een nieuwe container.
Omgekeerd komt natuurlijk ook voor, ik wil graag dat Jacob eerst eens gaat kijken naar al het (te) snel groeiende onkruid, terwijl hij liever alle kapotte lampjes van de verlichting eerst wil vervangen.
Nu ja, dit soort "problemen" vallen in het niet bij wat je als grotere problemen zou kunnen bezien.
Grotere problemen zijn bv. niet weten waar je naartoe wilt gaan. Niet weten waar je talenten, je kernwaarden zitten. Van die strategische problemen. Maar het gekke is, wanneer ik kijk naar organisaties die dit soort problemen wel hebben, ze dit nooit zelf als probleem naar voren brengen.
Ze klagen dan meer in de trant van: "Ik begrijp de consument van vandaag niet meer?"
En als dat dan zo is, wat doe je eraan om de consument dan wel te begrijpen? Want natuurlijk is het juist goed (de enige optie volgens mij) om je gast, de consument centraal te stellen!
Als je iets niet begrijpt heb je twee mogelijkheden:
  • Of je gaat harder je best doen om die consument wel te gaan begrijpen
  • Of je gaat het simpeler maken.
Maar kom uit die passieve houding, want de toekomst heb je voor een heel groot deel zelf in je handen. Jouw handelen geeft impact op jouw toekomst. Niets doen is wel een hele slechte optie!
Het probleem is dat strategische vraagstukken nogal een aanslag zijn op je tijd en energie! En wanneer je al genoeg dagelijkse beslommeringen hebt, dan blijven die strategische vraagstukken vaak gewoon verstoffen op een plankje, in een luikje, ergens in je hoofd. Even geen tijd en energie voor. En daar gaat het volgens mij mis! Elke week zou je weer eens goed moeten kijken, ben ik nog wel goed bezig? Een uurtje per week voor merkmanagement, dat zou al heel veel schelen.
Je bent nooit klaar, ook niet om je merk weer een beetje bij beetje bij te sturen. Want we zijn nooit klaar! Ook niet als grassprietverhuurder.
Ik ben benieuwd wanneer jij voor het laatst aan je merkmanagement hebt gewerkt? En mocht je even willen sparren met me over jullie merk, bel me gerust even op. Wees welkom, de polletjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten