-0515-442328-

vrijdag 27 juni 2014

reduceer de twijfel

Twijfelen, het voelt helemaal niet lekker. Sterker nog, ik voel me er vaak heel onprettig bij. En wanneer ik naar kinderen kijk, dan kiezen die vaak veel sneller. Die durven nog hun verstand uit te schakelen en op gevoel te kiezen. Meer dan dat wij dat als volwassenen doen.
Maar hoe kan je er nu voor zorgen dat er minder wordt getwijfeld?
De twijfelreductie dus.

Een van die twijfel reducerende dingen is de sociale bewijskracht. Wanneer ik van mijn vriendin Carolien hoor dat ik vooral naar die en die stad moet gaan omdat het daar super tof is, dan ga ik daar naartoe. Carolien en ik hebben dezelfde interesses en houden van eenzelfde soort sfeer. Als zij mij een stad of adresje aanbeveelt, dan is het daar goed. Weg is dan al mijn twijfel!
Online maken vele merken van dit princiepe gebruik. Bij bol.com zie je dat wanneer je een bepaald boek bekijkt, er aan de linker kant ook een blokje is met de tekst: Anderen bekeken ook...en dan zie je een paar boeken. Op de site van sunweb zie je onderaan een statistiekje met daarin de gegevens over wat voor soort mensen obv groepssamenstelling/leeftijd dit complex hebben geboekt. En op onze eigen pagina op facebook zijn we ook blij met de aanbevelingen van onze gasten voor onze camping! Natuurlijk is het veel sterker wanneer je gasten vertellen hoe tof het is, dan dat je dat zelf doet. Tegelijkertijd moet ik bekennen dat met aanbevelingen flink wordt "gerommeld". Kijk maar eens bij zoover, het is vrijwel onmogelijk om als kleine organisatie, honderden beoordelingen te ontvangen, en toch hebben sommige wel deze aantallen!
Het kan niet anders of daar is echt enorm op gestuurd. Bij mij komt het dan al totaal niet meer betrouwbaar over.....ik weet niet hoe het bij jou zit?
Al deze voorbeelden zijn voorbeelden van twijfelreductie. Afhankelijk van de lifestyle zal de ene toepassing werkzamer zijn dan de andere toepassing. Ik geloof nog het meest in de aanbevelingen van mijn iegen vrienden. Ik ken ze, zij kennen mij en we kennen elkaars voorkeuren en interesses. Daarom ook, proberen wij veel meer om het onze gasten zo naar de zin te maken, dat ze met een goed en enthousiast verhaal naar huis kunnen gaan. Om de boel daar "sociaal te besmetten met het Watersport camping Heeg virus" en wellicht dat we ze dan nog eens mogen verwelkomen.

Wat doe jij om je potentiele gasten zo min mogelijk te laten twijfelen? Ik ben benieuwd, laat je het mij weten? De polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten