Het is het beste, want er is niets anders! Dat is toch een heerlijke situatie, de lat voor echt nieuwe dingen ligt dus niet zo hoog als dat die later gaat worden. De eerste uitdaging is dus gewoon: ontwikkel iets totaal nieuws, punt.
Want wanneer je idee zo goed is dat die wordt gekopieerd, dan moet je met de verbeterde versie komen. Een fenomeen waar menig ontwerper direct al rekening mee houdt. Ik weet het verhaal van de Senseo bijvoorbeeld. Marcel Kampman kreeg de opdracht voor dit totaal nieuwe concept. Ontwikkel een Senseo. Maar het ontwerp dat hij ontwierp moest worden aangepast, het moest nu iets slechter worden gemaakt. En zo kwam de verslechterde versie eerst op de markt zodat later, de vernieuwde, verbeterde (eigenlijk de eerste) versie op de markt zou komen. Zo "koop" je tijd en dus voorsprong tot je kopierende collega's. Maar ook in diensten zie je dit fenomeen terug. Je concurrent moet je altijd laten zien wat je doet, tot een bepaald en strategisch niveau. Marc Lammers had ontdekt dat wanneer de paarden van Ankie direct na de prestatie flink werden gekoeld, ze zich sneller herstelde. Binnen de topsport is dat natuurlijk heel belangrijk. Dus is Marc Lammers aan het testen gegaan van dit principe. Het damesteam uit Argentinie kreeg dit koelen in de gaten en wilde er meer van weten. Zo deelde Marc alle kennis die hij had opgedaan tot het strategische niveau. Hij loog niet wanneer hij vertelde dat dames zo'n 20 minuten in een ton gevuld met water van maar 8 graden zaten. Echter waren dit zeg maar de wat dikkere dames van het team. De veel dunnere dames hadden hun ideale koeling wanneer ze slecht 8 minuten in de ton zaten te koelen. De Argentijnse dames waren veelal wat tengerder gebouwd, en waren door hun koeling dagen later nog onderkoeld, liepen de dag erna nog met blauwe lippen rond!
Zorg gewoon dat je zelf steeds maar weer voorop loopt, dat je blijft vernieuwen, dan heb je toch de meest ideale positie, je bent automatisch de beste, je beleefd de meeste avonturen en er komen meer dan gemiddeld leukere gasten/klanten op je af. Iets nieuws hoeft niet het beste te zijn, als je maar zorgt dat je steeds de beste vernieuwer bent! Wat voor nieuws ga jij in 2015 ontwikkelen? Ik ben benieuwd, wees welkom!
De polletjes, Watersportcamping Heeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten