-0515-442328-

zondag 30 november 2014

door te smeden wordt je smit, door grassprieten te verhuren

In de vorige eeuw ben ik al samen met Jacob onze grassprieten gaan verhuren (camping). Het was 1987, zo groen als gras stapte we in dit wonderlijke avontuur. We begonnen gewoon en dealde met alles wat maar op ons pad kwam. We waren (erg) jong en zagen vooral mogelijkheden.

De uitdaging en onze ambitie prikkelde. Hoe tof om zo langzaam aan van een veredeld weiland onze camping te mogen ontwikkelen. De strategische keuzes waren toen nog simpel.  De problemen waren voor ons nog uniek, we kende ze niet. En onervaren en onbevangen gingen we dit grote avontuur aan. We kregen met gasten te maken die wel 3x zo oud (en wijs) waren dan ikzelf was, die hier al jaren op de camping stonden. En ik mocht met Jacob plots aan het roer van die camping staan! Dat was natuurlijk spannend, want dat er dingen gingen veranderen dat was een ieder wel helder! Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en hebben we ons echt kunnen bekwamen in het vak van grassprietverhuurder. Want juist door het doen, word je grassprietverhuurder. Dat wil niet zeggen dat je het vak slechts leert door het te doen, er is zeker ook kennis bij nodig, veel kennis! Er gaat geen maand voorbij of ik snuif nieuwe kennis op die me verder brengt. Is het niet door boeken, dan is het wel door een congres, workshop, een white paper en dergelijke zaken. Maar dat wat onze constante was, dat is dat we nooit klakkeloos alles voor zoete koek aannamen. Door juist NIET samen dezelfde kennis op te snuiven, gingen we samen de nieuwe kennis delen en daar gebeurd het! Is dit wel wat voor ons? Is dit wat onze gasten tof vinden? Helpt dit ons om onze camping waardevoller en betekenisvoller te kunnen maken?
Vrijdag mocht ik weer een hele middag bij de Baak verschillende sprekers beluisteren. Een van hen, Jaap Peters hield een prachtig verhaal. In de kern gaat het erom dat je niet alleen op KPI's stuurt. Wanneer we dat doen dat ontwikkelen we de plofkip, veel, heel veel kipfilet, maar geen poten meer om ze te dragen!
Natuurlijk willen we onze organisatie verbeteren, sterker nog, het is onze uitdaging, elke dag weer opnieuw. Het is heel goed om in te zoemen op een klein detail (kipfilet), maar vergeet vooral ook niet om op tijd uit te zoemen (de stallen/ weide waarop de kip mag lopen en eten)
Lotte van Gelder vertelde mij al eens over hoe zij naar uitdagingen kijken. Ze is telkens aan het inzoomen (focus) om daarna weer uit te zoomen (de context) waarin het zich af speelt.
Omdat de context steeds weer veranderd is het niet zo handig om slechts aandacht te geven op de focus. Zo is het ook met de theorie en de praktijk. Het doen is een hele essentiele vorm van denken, maar ook (nieuwe) kennis is nodig om het verschil te kunnen gaan maken. Inzoomen en uitzoomen, wat kan ik met deze theorie in de praktijk? Wat heeft het voor gevolgen?
Grassprietverhuurder zijn is een serieus vak, dat heb je niet zomaar in je vingers. Sterker nog, ik besef me heel goed dat het altijd beter kan, dan moet ikzelf natuurlijk ook beter worden!
Het is zondag, mijn hoofd zit vol met nieuwe verhalen, nieuwe kennis. Nu maar even laten borrelen en pruttelen zodat ik straks weer alles met in- en uitzoomen op een betekenisvolle wijze heb weten toe te passen.

Hoe doe jij dat eigenlijk, nieuwe kennis toepassen in de praktijk? ik ben benieuwd, laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten