-0515-442328-

maandag 24 november 2014

overal oog voor hebben

Waar moet ik toch beginnen? Er zijn zoveel ballen hoog te houden, ik moet voor zoveel zaken oog hebben! Af en toe verzucht ik de klus van het ondernemen.

Ik heb een heel fascinerend vak, grassprieten verhuren. Maar af en toe weet ik weer even niet meer waar te beginnen, of is het waar door te gaan? Ik heb zoveel gebiedjes waarop ik mijn oog moet zien te houden, ik wil graag uitblinken en dat gaat nooit vanzelf! Ik moet de ondernemer nog ontmoeten die met 40 uur per week weet uit te blinken in zijn vak. Vraag mij niet waarom ik wil uitblinken, ik vermoed dat ik daarmee genetisch "besodemieterd" ben. En dat hard en veel werken, daar kies ik zelf voor he, dus klagen over dat ik even moe ben of iets dat kan ik bij mijzelf gaan doen. Nu is het maandag, er komt een drukke week aan met drie dagen afspraken buiten de deur, congressen enzo. En het is onze wintertijd, dat betekend dat ik vrijwel geen telefoontjes of bezoekjes van gasten krijg. Ik kan dus mooi focussen, mijn oog richten op een onderdeel van het ondernemen. Of je nu grassprieten verhuurd, schoenmaker bent of een groot adviesbureau hebt, er zijn universele gebieden die je in meer of mindere maten altijd aan werkt!

  • de markt (je concurrenten)
  • de gast (of zo je wilt, de klant)
  • vakmanschap (kennis, vaardigheden enz.)
  • verbreding (andere branches)
  • vernieuwing (hoe voeg je nieuwe dingen toe, of plaats je de dingen in een ander perspectief)
Ik heb de tijd om heel bewust vandaag te kiezen waar ik vandaag mijn oog op laat vallen. Ik ga maar eens kijken wat er zoal voor innovatieve zaken te ontdekken zijn bij mijn concurrenten. Want ook al wil ik vooral mijn eigen koers blijven varen en mij zo min mogelijk aantrekken van mijn concurrenten, ik zal me op enig moment toch zeker moeten meten aan mijn concurrenten. Zo kan ik zien waar ik sta (positionering) en kan ik zien of we nog wel relevant en waardevol genoeg zijn voor onze gast. En door te kijken hoop ik ook weer op inspiratie, hoe kan ik het juist wel of niet gaan doen!
Ik ben benieuwd, waar laat jij vandaag je oog op vallen? Laat je het mij weten? De polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten