-0515-442328-

dinsdag 12 april 2016

design thinking is gebaseerd op empathie en creativiteit

En dat is mooi, want ik denk dat je dan pas goed in staat bent om je producten, diensten en services zo aan te passen, zodat ze ook echt waardevol zijn voor je doelgroep. Maar deden we dat eigenlijk niet altijd al zo? Is het niet een nieuwe hype waardoor we zogenaamd te maken hebben met een nieuwe methode die ons als de heilige graal wordt voorgeschoteld?

Volgens mij is het alleen maar een gestructureerde aanpak waarin de creatieve en empathische vaardigheden, nadrukkelijk moeten worden ingezet. Er is heel veel voor te zeggen om een onderzoek gestructureerd te laten verlopen. Daarmee ontwikkel je een plan. Maar de eerlijkheid gebied mij te vermelden dat mijn betere ideeen eigenlijk nooit via een gestructureerde lijn of plan liepen. Die schoten zo door mijn hoofd op een totaal onverwacht moment. Tijdens een congres waarbij mijn gedachten al lang niet meer bij de presentatie was, maar volledig afgedwaald waren. Getriggerd door een zinnetje van de spreker. Of onder de douche, terwijl ik mij heerlijk aan het scrubben was. Of, wanneer ik s'avonds laat in mijn eentje opweg naar huis ben over die duffe A6, waar dan vrijwel niemand meer rijdt. Dat zijn voor mij vaak de betere momenten. Niks geen gestructureerd plan, niks geen onderzoek, het idee vliegt gewoon even door mijn hersen pan. En als ik niet oplet, ben ik hem ook zomaar kwijt. Het enige dat me dan helpt, is het snel noteren. Ik wil hier zeker geen oproep doen om vooral veel je huid te gaan scrubben, over de A6 te gaan auto rijden en dergelijke. Ik ben zeker nog steeds een aanhanger van degelijk onderzoek doen. En ja, dit designthinking is een methode die heel bruikbaar is. Even simpel als effectief! Dus mocht je iets binnen je organisatie willen gaan verbeteren, vernieuwen of aanpassen, duik er eens in, het is een mooie methode.
En mocht je er ook al eens mee hebben gewerkt, laat ons dan je ervaringen weten, daar leren we allemaal van, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten