-0515-442328-

zondag 10 juli 2016

wat is kwaliteit?

Dat is heel simpel: Kwaliteit is zoals de gast het beleeft, niks meer en niks minder! En eerlijk echt slechte campings bestaan niet meer. In Nederland kom je geen wantoestanden meer tegen. Zoals er ook geen fabrikanten bestaan in Nederland die slechte bedden produceren of een artsen praktijk waar een dubieuze dokter werkt.

En toch denken organisaties nog steeds dat kwaliteit een keurmerk nodig heeft. Dikke flauwekul zou ik zeggen. Ga liever eens echt naar je gasten luisteren! Wat wil die wanneer hij bij jou aan het kamperen is? Hoe maak je die echt blij? Hoe kan je je gast verrassen? Waar let je gast op? Ga eens aan tafel zitten en durf een echt diepte-interview aan te gaan. Kwaliteit is alles dat je gast waarneemt, en daar trekt de gast zelf conclusies uit. Of die nu juist zijn of niet doet er niet toe, de gast heeft gelijk, hij bepaald wat kwaliteit is!
Natuurlijk kan een keurmerk voor een bepaalde doelgroep werken. De doelgroep die hiervoor gevoelig is. Net zoals de witte outfit bij een dokter werkt, of een toga bij een hoogleraar. Maar zeker niet iedereen is gevoelig hiervoor. En wat dan? Hoe zorg je er dan voor dat je gezien wordt als een echte vakvrouw of man die kwaliteit levert? Immers trekt die zijn conclusies op basis van wat hij waarneemt. Loop daarom dan ook regelmatig alle raakmomenten langs. Vraag je gast hoe hij elk raakmoment waardeert. Dan kom je al verrassend snel er achter hoe hij tegen je aankijkt. Of je wel echt kwaliteit levert. Want wil je echt als kwalitatieve topper over komen, zul je moeten gaan voor de 9+ ervaring. En heel veel keurmerken zijn vandaag de dag zo niets zeggend dat ze een betekenis hebben dat je op zijn minst de 6 ervaring krijgt of meer. Tussen een zes en een negen zit 50% meer! En dat is veel!
Vraag je gast hoe hij je kwalitatief ervaart, immers hij weet het als beste!
Hoe stuur jij met je organisatie op kwaliteit? We zijn heel benieuwd, wees welkom, de polletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten