-0515-442328-

zondag 21 augustus 2016

pas je je management stijl regelmatig aan?

Een van onze afstudeerstagiaires kwam me afgelopen week nog interviewen. Hij had een hele rits vragen opgesteld. Een van de vragen was of we onze stijl van managen wel aanpaste, of dat we een vaste managementstijl hebben. Mijn eerste reactie was toch dat we dat steeds per situatie, per persoon aanpassen. Maar later twijfelde ik er toch weer aan. Hebben we wel steeds een andere management stijl, of toch binnen bepaalde kaders, steeds dezelfde....?

Het was weer zo'n vraag die me bezig hield. En wat het antwoord ook zou zijn, wat is dan eigenlijk het beste? Hoe zou ik mijn leiderschapskwaliteiten kunnen verbeteren? Ik denk terug aan de training van afgelopen voorjaar bij de Baak. Een training in zelfinzicht, een training in psychologie. Vreemd eigenlijk dat we zo weinig aandacht tijdens onze opleidingen krijgen in psychologie! Hoe herken je patronen in het menselijk gedrag en welke invloed kan je er zelf op hebben. Bewust dan, want heel veel gebeurt nu nog onbewust!
Ik weet nog goed dat ik vroeger (in de vorige eeuw) ging werken op een nieuwe afdeling. Het was pittig, die eerste weken. Uitzoeken hoe een organisatie in elkaar zit. Waar ligt welk instrument of gereedschap? Hoe loop ik het snelste van A naar B en vergeet D en C ook niet! Maar het meest energie vretend vond ik wel, wie is wie? Bij wie kan ik het beste met vragen komen? Bij wie kan ik het beste bevestiging vragen en bij wie moet ik vooral niet zijn.....
Ik hield me bezig om vooral bij iedereen in de smaak te vallen. Ik wilde dat iedereen me een leuk mens vond. Gelukkig is dat er van af, heel vermoeiend, vooral omdat je dan eigenlijk nooit jezelf kan zijn. Langzaam maar zeker heb ik mezelf leren kennen en de mensen om me heen. Het waren lessen in mensenkennis, in patronen herkennen. In spelletjes doorzien.  Met al mijn mogelijkheden en beperkingen.
Ik laat me nog steeds wel eens verleiden om buiten mijn comfortzone te treden. Om de dingen anders te organiseren en te doen. Zo ook toevallig met deze afstudeerstagiaire. Maar al snel kwam ik er achter dat de wijze waarop we zijn stage hadden vorm gegeven, niet werkte bij onze camping, bij mij en de organisatie. Het was zijn nadrukkelijke verzoek om vooral veel thuis te kunnen werken aan zijn onderzoek. Maar het werkte niet lekker en heeft tot een behoorlijke vertraging gezorgd en uiteindelijk ook op een negatieve sfeer binnen ons team. Soms moet je toch weer even spelen, moet je zelf weer even kijken, proeven of de dingen ook op een andere wijze goed werken. Dit keer heeft het niet gewerkt, weten we weer dat we het beter bij ons beproefde wijze moet blijven. Voor het zelfde geld had het natuurlijk wel beter kunnen werken! Het is niet erg dat de dingen soms wat mislukken. Het is niet erg om wat te spelen en jezelf uit te dagen, dat is juist goed. We hebben een soort vaste management stijl, en binnen wat kaders spelen we er mee, afhankelijk van de situatie en de personen. De meest grote verschillen zie ik overigens bij mijzelf in de verschillende rollen:
vrouw, moeder, baas, zus, dochter en sinds een paar jaar ook als oma van! In die rollen doe ik het ook steeds een beetje anders, en toch blijf ik wie ik ben!
Hoe zit dat bij jouw management stijl? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten