-0515-442328-

woensdag 17 augustus 2016

waarom kunnen hockeyers snel hun team wisselen, en kan dat in het bedrijfsleven dat niet?

Ik had een discussie met onze jongste dochter. Hoe kan het toch dat mensen binnen jullie keten zo kort bij eenzelfde hotel werken? Het antwoord was even logisch als onthutsend: "Mam, een organisatie heeft het nodig om steeds maar weer ververst te worden door talenten op net een ander gebied!"

Het was een zinnetje dat echt weken in mijn hoofd heeft lopen rond dwalen, tot dat ik naar de Olympische spelen keek. Zo'n hockeycoach weet exact welk talent hij in huis heeft en zet, al naar gelang de externe omstandigheden, steeds maar weer dat talent in, wat het team precies dan nodig heeft om samen het wedstrijd te kunnen winnen. Zo simpel is dat binnen de sport, maar zo lastig is dat binnen organisaties! Hoe groter de organisatie, hoe simpeler je nog mensen kunt rondsturen. En natuurlijk heeft een keten het dan ook weer wat makkelijker. Bij kleine papa en mama bedrijfjes is het echt lastig om precies dat talent in te kunnen zetten, dat je, gezien de externe omstandigheden, dan nodig hebt. Nog lastiger is misschien wel om te kijken naar mijzelf. Ben ik wel diegene die onze organisatie nu precies nodig heeft? Breng ik onze organisatie nu het beste naar onze Olympische vorm? Ik vrees dat ik op dit moment niet met voldoende afstand kan kijken naar mijn talenten en of die onze camping, voor onze kamperende gaten, wel naar het beste niveau brengen. Wat heeft onze camping als beste nodig? En is het wel zo dat dat zo is? Of praat ik mezelf maar aan dat mijn talenten buitengewoon goed passend zijn? Wil ik zien, wat ik zie? Of is het echt het juiste dat ik zie? Je herkent vast wel dat je bij het bedrijf van je collega precies ziet wat ze (eigenlijk) nodig hebben, waardoor ze heel wat beter zouden gaan presteren. Het is net zoiets als thuis in mijn huis. Ik weet dat we al jaren een vlek in het stucwerk hebben, maar zelf zie ik het niet eens meer! En wanneer dit het huis van een vriend of zusje zou zijn geweest, zou ik het zo wel zien!
Niet zo'n gek idee om een eigen bedrijven coach te hebben. Zo iemand die je precies kan vertellen waar je organisatie behoefte aan heeft. Hoe je op Olympisch niveau kunt gaan presteren. Toevallig heb ik net voor het drukke hoogseizoen Jan ontmoet. Hij is bedrijfscoach, precies voor die situaties waarover ik nu net deze blog mee aan het vullen ben. Jan kijkt naar je organisatie en vertelt je of je nu een wissel nodig hebt, een nieuwe of een andere medewerker. Of je nog op koers ligt en waar je aan moet gaan sleutelen om in de volgende wedstrijd nog beter te kunnen presteren. En precies nu komt vanavond in het nieuws hoe lastig het is om oudere werknemers te wisselen. Hoe cool zou het zijn om net zo eenvoudig even van talent te kunnen wisselen. Stel je toch voor dat ik zelf als creatieve gek, even zou ruilen met een expert in proces optimalisatie? Stel je toch voor dat er een soort talentenbank zou zijn. Blijf natuurlijk dat je nog steeds zo af en toe een echte Jan nodig hebt!
Zou jij ook even willen ruilen, je talent even in een andere organisatie willen inzetten, om een ander talent je eigen organisatie net wat beter te maken? Ik ben benieuwd, wees welkom de polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten