-0515-442328-

dinsdag 2 augustus 2016

smeren maar!

Het hele jaar werken we hard aan het kampeerseizoen. Een camping is toch eigenlijk maar een vreemd bedrijf. Wanneer we het kampeerseizoen goed onder de loep nemen, dan moeten we 70% van onze toeristische omzet in slechts 5 hooguit 6 weken worden verdiend. Juist dan, moet alles gesmeerd verlopen.

Ik liep al met wat blaasontsteking klachten, en dacht dat ik die wel wat "weg kon drinken" met een hoop water en door op tijd naar bed te gaan. Maar helaas, het sloeg na een paar dagen om in echt flink ziek zijn. Ik had een nierbekken ontsteking met flinke koorts erbij. Het kon niet anders of ik moest mijn bed in duiken en aan de antibiotica. Ziek zijn is nooit leuk, maar al helemaal niet wanneer je weet dat je eigenlijk niet te missen bent! Gelukkig sprongen onze kinderen bij. Onze jongste dochter nam zelfs een vakantiedag bij haar werk in Amsterdam op, om hier op de camping te kunnen komen werken. Super lief natuurlijk, en door al die hulp, bleef de camping toch nog redelijk gesmeerd doordraaien. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf, dat gesmeerd lopen. Daarvoor ben je eigenlijk het hele jaar al bezig met "smeren". Het is net als in de zon liggen, als je je huid niet op tijd smeert, dan ga je verbranden, dan krijg je ellende. Om alle processen zo optimaal te kunnen laten verlopen, zijn we de rest van het jaar al bezig om te kijken waar we mogelijk al problemen in de processen kunnen ondervangen. Neem nu bv. het onderhoud. Onderhoud aan apparaten, aan boten, aan speeltoestellen, aan gebouwen. We zijn dan niet alleen die dingen aan het vervangen die al kapot zijn, maar kijken ook wat we kunnen doen om te voorkomen dat de dingen kapot gaan. Al die geplande onderhoud dingen gebeuren natuurlijk nooit in het hoogseizoen. Immers, dan hebben we onze mankrachten meer dan nodig bij de "gesmeerde organisatie".
Alleen maar het hoognodige zoals grasmaaien, dat zal altijd in het hele seizoen door blijven gaan.
Maar zoiets als het ontkalken van de koffieapparaten, dat is typisch een voorbeeld wat we net voor en net na het hoogseizoen doen. Maar ondanks die planning om een zo gesmeerd mogelijk hoogseizoen te hebben, kan er wat mis gaan zoals de uitval van mij tijdens het hoogseizoen. Gelukkig gaat het alweer wat beter en kan ik alweer even een paar uurtjes per dag weer mijn bijdrage leveren. Maar handig was het bepaald niet!
Wanneer moet jouw organisatie vooral gesmeerd lopen? En hoe zorg jij ervoor dat het ook gemeerd verloopt? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten