-0515-442328-

maandag 25 februari 2013

de effectiviteit van het voorspel

We zitten nog midden in het winterseizoen, en voor vele is het onbegrijpelijk dat wij ook in deze tijd nog steeds weken maken van gemakkelijk 40 uur. We zijn namelijk bezig met het voorspel. Dat voorspel is lang, vaak begint het al in de maand augustus van het jaar daarvoor. Maar wat is dat dan voor een voorspel?

We zijn met de marketing vooral bezig om
* onze kanalen aan te passen, te optimaliseren.
* werken aan een groter bereik
* werken aan verleidelijke boodschappen

Maar hoe kunnen we nu wat vinden van al deze acties? Hoe kunnen we de waarde ervan duiden? Dat vind ik een hele lastige omdat onze gasten vaak meedere kanalen hebben bezocht voordat het daadwerkelijk komt tot een verkoop!
En toch moet ik er wat van vinden. Niet zelden kan ik prachtige analyses bekijken van elk individueel kanaal, maar kwam bv. die Italiaan die tijdens het paasweekend opeens via twitter vroeg of hij kon reserveren nu echt alleen via twitter, of had hij ook al onze website bezocht?
Moet ik er eigenlijk wat van vinden of kan ik ook gewoon maar door blijven gaan met wat ik doe?
Gemiddeld ben ik 20 uur per week alleen al met Social Media in de weer, een hele hoop tijd. Dat budget heb ik weg gehaald bij andere kanalen op dode bomen. We adverteren vrijwel nooit meer in gidsen, staan zelden nog op beurzen. Deze besparing, dit budget zet ik in bij Social Media.
En ook al kan je heel makkelijk zien of er een verkoop via een kanaal is binnengekomen, je weet nooit welk voorspel ertoe heeft geleid.
Daarom blijf ik, juist ook de hele winter door, hard aan de slag met het voorspel. Want ook ik weet dat straks als het zonnetje onze grassprieten weer aanstekelijk groen maakt, het voorspel al meer dan de helft van de verkoop heeft geregeld.

We kijken alweer uit naar jullie hoor! Wees welkom, De Polletjes, Watersportcamping Heeg
http://www.facebook.com/campingheeg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten